Gå direkt till innehåll
Carla Zaccagnini, The Size of Breathing, installationsvy i Krognoshuset i Lund 2024. Foto: Lotten Pålsson

Pressmeddelande -

Leif Holmstrand och Carla Zaccagnini får stipendium från Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931

Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 delar ut årets stipendier tisdagen den 18 juni. I år är det två stipendiater: Leif Holmstrand och Carla Zaccagnini. Efter utdelningen håller konstnärerna varsitt artist talk på Malmö Konsthall klockan 18–19 och berättar om sin konstnärliga verksamhet.

Juryn nämner i sin motivering hur våldet, förvandlingen och inkapslingen av personliga, smärtsamma, minnen möts i Leif Holmstrands konst. Konstnären visar i sin verksamhet en djup förståelse av mänskliga brister och tillkortakommanden. Han är även aktiv som författare, musiker, och curator, och ser alla funktionerna som självklara delar av sin praktik. Våren 2024 visades Leif Holmstrands utställning Termiternas liv: Slutet på Malmö Konsthall under perioden 3.2–28.4.

Carla Zaccagnini utforskar enligt jurygruppen fenomen ur världens historia, och blottlägger osynliga maktstrukturer i dåtid likväl som nutid. Genom praktiker som teckning, installation, video, performance, och i sin curatoriella gärning, undersöks teoretiska frågor i ett perspektiv som överlappar allt om vartannat, i lager som byggs på över tid.

Möts i artist talk

Tisdagen den 18 juni presenterar de båda konstnärerna sin verksamhet i ett artist talk på Malmö Konsthall klockan 18–19. Programmet ordnas tillsammans med Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931. Stipendiet, som varje år tillfaller en idag verksam konstnär med anknytning till Malmö, går ej att söka. Valet av stipendiemottagare görs av en oberoende jury tillsatt av stiftelsen.

Regioner

Malmö Konsthall är ett av Sveriges största rum för aktuell och reflekterande samtidskonst. Sedan 1975 har konsthallen visat hundratals utställningar med regional, nationell och internationell prägel och lockar årligen över 200.000 besökare. Utöver utställningar har konsthallen ett gediget programutbud med litteratur, film och scenkonst, en bokhandel och restaurangen Smak. Konsthallen ligger vid tågstationen Triangeln, på 30 minuters avstånd med direkttåg från Köpenhamn. Alltid gratis inträde till alla utställningar och program. Malmö Konsthall är en del av kulturförvaltningen i Malmö stad.

Heidi Hakala

Presskontakt Kommunikatör/Communications manager Malmö Konsthall (+46)70 149 30 19

Malmö Konsthall

MALMÖ KONSTHALL