Fem skäl för svenska företag att arbeta med ”knowledge work automation”

Fem skäl för svenska företag att arbeta med ”knowledge work automation”

Tänk om det gick att effektivisera på jobbet så att medarbetare som främst använder tankearbete och kreativitet kan ta bort alla onödiga arbetsuppgifter. Lösningen kallas ”knowledge work automation” och gör att vi kan använda vår tid och kompetens på ett mer optimalt sätt. Möjligheterna att automatisera kunskapsarbete bygger främst på AI och nya arbetssätt som nu växer fram.

– Under 2024 kommer det att vara helt avgörande för svenska företag att börja jobba mer med knowledge work automation. Datamängderna ökar otroligt snabbt och då kan automatisering användas för att vi ska slippa informationskaos. Det gör också att vi kan bli ännu mer kreativa och innovativa vilket leder till bättre kundupplevelser – och i slutändan till att våra företag kan fortsätta växa och vara lönsamma, kommenterar Per Löjdahl på M-Files.

Per Löjdahl ger fem exempel på hur knowledge work automation kan gynna svenska företag:

• Frigör tid och resurser. Genom att automatisera rutinmässiga uppgifter som att mata in data, skapa rapporter och hantera information kan företag i stället fokusera mer på arbete som skapar värde. Det gör att man leverera produkter och tjänster på ett bättre och snabbare sätt, vilket i sin tur stärker företagets konkurrenskraft.

• Leder till minskad affärsrisk och välgrundade beslut. Ett mer automatiserat kunskapsarbete förbättrar processen för hur vi fattar affärsbeslut. Genom att automatiskt samla in, bearbeta och analysera stora datamängder kan företag snabbt få fram värdefull kunskap. Det gör att ledningen kan minska sin affärsrisk och fatta beslut som är baserade på välgrundad fakta och rättvisande analyser.

• Gynnar innovationsarbetet. Genom att automatisera upprepade arbetsuppgifter och frigöra tid och resurser för kreativt tänkande och problemlösning kan företagen bygga en kultur av innovation och utveckling. Det gör det enklare att snabbt anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden och identifiera nya affärsmöjligheter som kan bidra till tillväxt och ökad lönsamhet.

• Ger nöjdare och mer lojala kunder. Rätt utfört skapar knowledge work automation nya sätt att förbättra kundupplevelsen. Genom att automatisera enkla, rutinartade kundkontakter och serviceprocesser kan företagen erbjuda snabbare och mer personliga tjänster där de bäst behövs. Det leder till ökad kundnöjdhet och lojalitet, vilket i sin tur kan öka företagets intäkter över tid.

• Ökar lönsamheten. Knowledge work automation skapar nya möjligheter för företag att minska sina operativa kostnader och öka sin lönsamhet. Genom att automatisera arbetsprocesser kan företagen minska behovet av manuellt arbete och spara personal- och driftskostnader. Det gäller särskilt som kunskapsarbete ofta utförs av välbetalda medarbetare.

Läs artikeln på M-Files hemsida.

Per Löjdahl, M-Files

Om du bevakar arbetsfrågor och vill veta mer om automatiserat kunskapsarbete kontakta Per Löjdahl, per.lojdahl@m-files.com, +46 728 74 77 26