Foto: Pixabay

Nyhetsbrev Augusti 2024

Efter en vilsam sommar är det nu full fart framåt! Hösten kommer att erbjuda flera spännande event, många rådgivningar och att inte förglömma vårt storting 14:e oktober. Vi har redan startat upp vårt nya och spännande projekt ReSam, som ni kommer att informeras om löpande under kommande år.
Glöm inte att läsa våra nyhetsbrev eller att följa oss på sociala medier så din verksamhet inte missar något av det vi anordnar för er medlemmar. I detta nyhetsbrev kan ni bland annat läsa om de investeringsstöd som finns att söka under september. Ligger ni i investeringstankar så skänk den informationen lite tid. Kontakta oss för rådgivning eller om ni har frågor som rör just er verksamhet. Nu kör vi på och hoppas på en riktigt bra höst!

Projektinformation ReSAM:

Samskapandet visar vägen!

Beslutsfattandet inom stora övergripande områden som hållbarhet, beredskapsfrågor, folkhälsa och landsbygdsutveckling påverkar förutsättningarna för livsmedelsproduktion och förädling på alla nivåer och i alla led. Nya förpackningsförordningen är ett bra exempel på det.

I projektet ReSAM ska vi med gemensam ansträngning identifiera framtida behov av rådgivning. Utifrån vår interna behovsanalys och genom ett konstruktivt utbyte av erfarenheter vill vi ena ett tillsammansperspektiv på vilka möjligheter, men också utmaningar både vi som rådgivningsorganisation, och ni som producenter ser idag, men framför allt imorgon.

En referensgrupp med producenter kommer att vara aktiv i arbetet och ett flertal grupprådgivningar ska genomföras, så håll utkik efter inbjudningar!

För dessa tillfällen kommer våra nya lokaler väl till pass och stärker vår ambition om att skapa en fysisk mötesplats för rådgivning och relevant nätverkande.

Marcus Nyström & Erica Olsson
Lokalproducerat i Väst
Utlysning från Jordbruksverket:

Investeringsstöd för förädling av jordbruksprodukter

Snart öppnar ansökningsperioden för att söka stöd för förädling av jordbruksprodukter. Du kan få stöd för bl a byggnader, anläggningar och produktionsutrustning för förädling. Stödet är 40% av de stödberättigande utgifterna och du kan få maximalt 1,2 miljoner kronor i stör under en treårsperiod. Ansökningsperioden för år 2024 är 1 september till 30 september. Du ansöker om stödet på Jordbruksverkets hemsida och det är sedan Länsstyrelsen som handlägger din ansökan.

Investeringsstöd för diversifiering till annat än jordbruk

Du kan få stöd för investeringar om du har ett jordbruks­företag, trädgårds­företag och rennärings­företag och vill investera i annan verksamhet. Syftet är att utveckla näringslivet på landsbygden för att skapa tillväxt och sysselsättning. Det kan handla om turism, upplevelser, omvårdnad, entreprenad och liknande.
Mer information om hur du ansöker och vad som gäller för stödet hittar du på Länsstyrelsens hemsida.

Inbjudan:

Storting 2024

Nu laddar vi på Lokalproducerat i Väst för 2024 års Storting och vi hoppas att du har möjlighet att komma!

Vi vill hälsa dig varmt välkommen till Storting 2024. Årets tema är "Det relationsbyggande mötet". Den 14 oktober ses vi på Sparbanken Blackbox i Vara. Dagen bjuder på inspirerande workshops och mingel kring rådgivning, samverkan, verksamhetsutveckling men också frågor kring nya lagkrav och hur detta påverkar dig som företagare. Naturligtvis prioriteras tid till samtal och möten med branschkollegor.

Vi har ett begränsat antal platser så boka din plats snarast möjligt!

Välkomna!

Marcus,Cecilia, Anna, Mattias, Erica

(Foto: Marielle Stensson)

AI för landsbygdsföretagare

Välkommen till en föreläsning där du får du lära dig hur du som landsbygdsföretagare kan använda dig av AI i din marknadsföring på bästa sätt.

Hur kan du på ett enkelt sätt använda AI-verktyg, exempelvis ChatGPT, för att generera texter och inlägg till sociala medier och i annan kommunikation? Vad bör du tänka på och hur kommer du igång? Detta och mycket annat får du veta på denna föreläsning.

Datum: 10 oktober
Tid: 10.00-12.00
Var: Digitalt via Skype
Kostnad: Kostnadsfritt
Sista anmälningsdag: 3 oktober 2024

För mer information och anmälan: Klicka här!

(Foto: Pixabay)

Inbjudan till våra medlemmar:

Höstmarknad 28-29 september

Vi närmar oss slutet av sommaren och början av hösten och befinner oss mitt i årets härliga skördetid. Det vill vi fira med en HÖSTMARKNAD här på Stora Holms Säteri den 28-29 september mellan 11-16.

Vi kommer i första hand fokuserar på lokalproducerad mat och hantverk men även övrigt som hör hösten till. Under helgen blir det också konstutställning i Studion och alla befintliga verksamheter här på gården håller så klart också öppet.
Är du intresserad av att vara med som utställare? Som utställare står du inomhus i Galleriet och varje plats (det går självfallet att boka fler platser) består av ett bord (80 x180 cm) med duk, belysning, wi-fi och el.
Priset för att delta är 1200 kr (ex moms)/ bord för båda dagarna.

Maila anmälan till anna@storaholmssateri.se

Information från Eldrimner:

Två kurser som Eldrimner vill tipsa om för dig som är producent:

- Kola-kurs i Fristad
- Kurs i korvtillverkning på Hållsunga

Missa inte heller SM i Mathantverk som i år hålls 19–20 september i Växjö. Anmälan för tävlingsbidragen är nu stängd men boka in datumen och besök Växjö, två mycket intressanta dagar väntar!
Tävlingen anordnas i samband med MAT2024 – en mötesplats för producenter och besökare med fokus på närproducerad mat och hållbara måltider. Genom åren har evenemanget utvecklats och innehåller idag en matmarknad och kunskapsdagar i centrala Växjö samt en regional matrunda. 2023 lockade MAT 35 000 besökare.
För mer information: Klicka här!

Omvärldsbevakning - information från Livsmedelsverket:

Ny vägledning om vad som gäller när livsmedel förpackas om eller märks om

Vid årsskiftet upphävdes de nationella reglerna för omförpackning och ommärkning av livsmedel. Nu har Livsmedelsverket tagit fram vägledning om vilka regler som nu ska tillämpas.

Nej till fortsatt användning av rökaromer i mat

Så kallade rökaromer, som hittills varit godkända för mat inom EU, får framöver inte längre användas. Det har EU beslutat efter en bedömning från Efsa, den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten. Bedömningen innebär att dessa rökaromer inte anses säkra att använda i mat.

Skollunchen – en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet

Skollunchen är en resurs som inte utnyttjas fullt ut. Förutom att ge mätta barn kan skollunchen användas som ett pedagogiskt verktyg som berikar undervisningen med praktiska exempel. På så sätt kan kopplingen mellan mat, hälsa och hållbarhet bli tydligare för eleverna. Forskning som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket visar att elever oftare äter frukost, äter mer frukt och grönt, mindre sötsaker och vågar prova fler nya maträtter när skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning.

Nästa nyhetsbrev publiceras i mitten av september 2024.