Några av livsmedelsindustrins största företag; Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla, erbjuder nu fem unga vuxna tjänsten som CO-CEO.

Fem stora livsmedelsproducenter öppnar upp genväg till toppen genom kampanj på Tiktok

Chipsdrottning, mjölkmagnat eller kaffekung? Genom en omfattande rekryteringskampanj riktad mot unga vuxna vill Livsmedelsföretagen lyfta de 20 000 jobbmöjligheter som finns i livsmedelsindustrin under de kommande fem åren. Några av industrins största företag; Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla, erbjuder nu tjänsten som CO-CEO och en unik möjlighet att kickstarta karriären.

Sverige är redan idag världsledande inom hållbar och högkvalitativ livsmedelsproduktion. Men för att kunna ta nästa steg mot en hållbar livsmedelskedja, säkerställa tillgången till mat och dryck i kris och krig och utveckla framtidens livsmedel krävs en kraftigt förbättrad kompetensförsörjning. Det menar bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, som varnar för en stor brist på kvalificerad arbetskraft inom den svenska livsmedelsindustrin. Nu lanserar Livsmedelsföretagen kampanjen “CO-CEO” på TikTok för att belysa de tusentals tjänster som svenska livsmedelsproducenter behöver tillsätta fram till 2028.

I den aktuella kampanjen utlyses fem assisterande VD-roller på Estrella, Polarbröd, Arla, Sevan Hummus Factory och Löfbergs. Som CO-CEO kommer personen under 1-2 månaders tid få lära sig vad det innebär att driva och leda ett livsmedelsföretag, under vägledning av vd:n och ledningsgruppen för respektive företag. För rollen krävs ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning, men kandidaten måste vara mellan 18-26 år och ha “100% glöd”.

– Den här kampanjen är ett sätt för oss att visa upp de tusentals spännande karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsindustrin. Det behövs allt från produktutvecklare, hållbarhetsansvariga, nutritionsforskare och marknadschefer till bryggmästare, automationstekniker och hantverkskonditorer, och nya roller skapas hela tiden. Framtiden för vår industri ser ljus ut och för unga vuxna med stora drömmar och ambitioner är möjligheterna i det närmaste oändliga, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Rekrytering på sociala medier

Cecilia Kocken, vd Arla Sverige
Cecilia Kocken är vd på Arla Sverige, ett av fem livsmedelsföretag som deltar i kampanjen "CO-CEO". Foto på Cecilia Kocken: Arla Sverige

För att nå unga talanger som är på väg ut i arbetslivet sker ansökningsprocessen helt och hållet på TikTok. Istället för den traditionella processen med CV och intervjuer ansöker man till rollen genom att lägga upp en TikTok under hashtaggen #NyVD där man motbevisar fördomen om att unga inte vill jobba hårt.

– Det är många som har fördomar om de yngre generationerna, precis som det finns många förutfattade meningar om livsmedelsindustrin. Genom att flytta rekryteringen till TikTok vill vi ge unga talanger en möjlighet att visa upp sin kreativitet och personlighet på ett nytt och spännande sätt. Vi ser en enorm potential och vilja att bidra till positiv förändring hos unga vuxna idag, och vi vill ge dem en chans att växa och blomstra hos oss. Men minst lika viktigt är att vi vill ta del av deras idéer och visioner och använda deras energi till att bli ännu bättre på det vi gör, säger Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige.

Ansökningsprocessen öppnar den 28 maj och pågår i totalt tre veckor till den 16 juni. Förutom på TikTok kan man även ta del av kampanjen och läsa mer om de deltagande företagen på Livsmedelsföretagens hemsida.

20 000 möjligheter inom livsmedelsindustrin

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen
Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, vill hjälpa organisationens 750 medlemsföretag att hitta kompetent personal och locka unga vuxna till livsmedelsindustrin.

I en omfattande rapport om kompetensförsörjning och kompetensbrist inom livsmedelsindustrin svarar 92 procent av Sveriges livsmedelsföretag att de vill öka sin produktion till 2028. För att det ska bli verklighet kommer företagen behöva rekrytera upp emot 20 000 personer de kommande fem åren.

– För att möta globala utmaningar som klimatförändringar, försämrad folkhälsa och en växande befolkning måste produktionen av näringsrika och hållbara livsmedel öka – något Sverige är världsledande i. Vår industri har alla förutsättningar att driva den globala utvecklingen mot en hållbar, effektiv och innovativ produktion som betonar miljö, klimat, smak, kvalitet och näring. Men detta kräver duktiga, motiverade medarbetare som kan och vågar tänka nytt och se möjligheter där andra ser problem, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.