Skogskrematoriet är i stort behov av renovering. Foto: Wikipedia

Skogskyrkogården förfaller - pengarna slukas av begravningsprojekt i Järva

Den angelägna renoveringen av krematoriet i världsarvet Skogskyrkogården har försenats flera gånger. Under coronaåret 2020 sköt kyrkogårdsnämnden upp projektstarten tre år till 2023. Vården av världsarvet prioriterades ner när den rekorddyra begravningsplatsen i Järva skulle börja byggas.

Ett år senare, när den politiska majoriteten i Stockholm den 6 oktober 2021 presenterade sitt budgetförslag för 2022, har Skogskrematoriet helt tagits bort från stadens investeringsplan.

"Stort behov av renovering"

Det är en viktig uppgift för staden att ta hand om Skogskyrkogården som skulle kunna förlora sin status som världsarv om den vanvårdas.

Redan i kyrkogårdsnämndens verksamhetsplan 2006 ingick att upphandla en upprustning av Skogskyrkogårdens krematorium som skulle genomföras under 2007 och 2008. Men först 2018 kunde nämnden fatta ett genomförandebeslut om totalt 220 miljoner kronor. ”Det totala renoveringsbehovet är stort” skrev förvaltningen i sitt utlåtande. Arbetet skulle påbörjas 2020 och pågå i tre år.

Till grund för renoveringen låg en omfattande projektering som genomfördes 2015–2019 av firman HOS Arkitekter – ett påkostat arbete som snart kan vara bortkastat.

Gräver upp prisbelönt park

Istället har staden valt att prioritera etapp 1 av den kontroversiella begravningsplatsen i Igelbäckens kulturreservat på Järvafältet. Detta trots att den populära och prisbelönta Järva DiscGolfPark förstörs, marken är förorenad och att projektet fortfarande saknar startbesked.

På ren och plan mark bredvid parken skulle begravningsplatsen kunna byggas snabbt och billigt, men nu sker arbetet i gammal träsk- och tippmark vilket ledde till återkommande förseningar och fördyringar redan på planeringsstadiet. Problem som har fortsatt sedan grävarbetet i parken började.

Den logiska konsekvensen vore att höja begravningsavgiften, men det vill Stadshusets grönblå majoritet undvika. Hellre låter de världsarvet Skogskyrkogården förfalla på obestämd tid.

Borgarråden Clara Lindblom (V), Karin Manngård (S) och Åsa Lindhagen (MP) med budgetförslaget för Stockholm 2024 som presenterades den 11 oktober. Foto:Stockholms stad/ Via TT

Skenande kostnader för gravbygget i Järva - renoveringen av Skogskyrkogården skjuts upp igen.

I stadshusmajoritetens budgetförslag för Stockholm 2024 tilldelas Kyrkogårdsnämnden en utökad investeringsbudget på 95 miljoner kronor för bygget av Järva begravningsplats och en ny ceremonilokal på Strandkyrkogården. Skogskyrkogården finns däremot inte med i investeringsplanen, trots att kyrkogårdsnämnden nyligen tog ett nytt genomförandebeslut att renovera världsarvets krematorium och kapell.

Den 28 januari 2019 beslutade kommunfullmäktige att genomföra etapp 1 av Järva begravningsplats,  Det då ansvariga borgarrådet Dennis Wedin (M) hade ekonomisk kontroll som profilfråga, och kritiserade hårt ärvda byggprojekt som inte höll budget.

Går mot budgethaveri – nytt genomförandebeslut krävs för Järva begravningsplats

Under sommaren har prognosen för Järva begravningsplats försämrats ytterligare. Underskottet ökar från 50 till 70 miljoner kronor, eller mer. Förvaltningen lovar ”genomlysa” projektet. Oppositionen säger att andra projekt måste prioriteras ner när Järva blir dyrare. Kanske begravningsavgiften höjs istället. Oavsett vad måste kyrkogårdsnämnden be kommunfullmäktige om ett nytt genomförandebeslut.

"Pandemin visar att grönområden är viktiga", sa trafikborgarrådet. "Pandemin tvingar oss att prioritera hårt", sa finansborgarrådet. - Alltså satsar staden 100-tals miljoner på att förstöra en populär park i Järva ...

Stadens prioriteringar i coronatider: Gräva upp prisad park i Järva går före vården av världsarvet Skogskyrkogården

Kyrkogårdsnämnden har under många år varit medvetna om det stora upprustningsbehovet för världsarvet Skogskyrkogården. Men när pandemin pressar ekonomin väljer nämnden att skjuta renoveringen flera år framåt. Istället prioriteras första etappen av Järva begravningsplats – ett projekt som förstör Järvas livsmiljö och redan på projekteringsstadiet spräckt alla tids- och kostnadsramar.