Stockholms stad har börjat bygget av en drive in-begravningsplats med 3 kilometer bilväg i populära aktivitetsparken Järva DiscGolfPark. Kostnaden för bevakning av byggstängslet hålls hemlig.

Kyrkogårdsförvaltningen mörkar väktarkostnader för miljoner

Vad har präglat medieåret 2021? När chefen för TV4-nyheterna Fredrick Malmberg fick frågan i P1-programmet Medierna handlade svaret om offentlighetsprincipen:

– 2021 var året där myndigheter inte längre brydde sig när vi begärde ut olika typer av papper. Det fanns ett ifrågasättande av oss och ett medvetet kollrande som inte alls var kul. Det är en större trend som man ser på flera olika myndigheter, sade han bland annat.

En sådan myndighet är Stockholms kyrkogårdsförvaltning och dess hantering av prestigeprojektet Järva begravningsplats.

Dagens Arena har skrivit om den digitala pärm som kyrkogårdsförvaltningen har tillsammans med konsultföretaget Hifab där de delar handlingar med varandra, bland annat för att undgå offentlighet. Syftet kan vara att dölja problem som uppstår när man gräver i en gammal tipp, till exempel fördyringar och förseningar på grund av markens bristande stabilitet.

Även Låt Parken Leva har utan framgång begärt ut dokument som förvaltningen för offentliga medel beställt från konsultföretaget. Bland annat ett risk-PM som togs fram i april 2020 på begäran av borgarrådet Dennis Wedin (M) och en kartläggning oktober 2019 av Låt Parken Levas trädadoptioner i Järva DiscGolfPark.

Trots att dyra konsulter lagt ner 1,5 vecka på kartläggningen och bland annat fotograferat träden med adoptionsband påstår kyrkogårdsförvaltningen att resultatet endast redovisades muntligt på ett arbetsmöte, utan minnesanteckningar. Samma sak med borgarrådets risk-PM – dokumentet finns inte och har aldrig upprättats eller inkommit, hävdar förvaltningen.

Känslig väktarkostnad

När NCC började spärra av järvabornas prisbelönta park i januari 2021 revs stängslet ner gång på gång, vilket fick kyrkogårdsförvaltningen att beställa dygnet runt-bevakning av väktarbolaget Avarn. Låt Parken Leva som begär ut begravningsprojektets kostnader månad för månad undrade varför väktarkostnaderna inte redovisades.

Förvaltningen hävdade att det skulle skada säkerheten.

– Delges totalsumman riskerar omfattningen av åtgärderna att röjas vilket motverkar syftet av åtgärderna, skrev förvaltningschefen Svante Borg.

– Det är förstås rent nonsens, säger Carina Masreliez Kvarnborg från opinionsnätverket Låt Parken Leva. De som vandaliserar stängsel kan inte dra några slutsatser utifrån en totalsumma. Och om syftet är avskräckande borde det väl bara vara bra att redovisa en hög bevakningskostnad?

– Sanningen är att kyrkogårdsförvaltningen inte vill sprida hur dyrt och impopulärt deras projekt blir eftersom de valt sämsta platsen. Vi ska inte få veta hur våra skattepengar slösas. Att förhindra kritik är deras enda syfte, säger Carina Masreliez Kvarnborg.

Efter att kyrkogårdsförvaltningen avslog Låt Parken Levas begäran att ta del av allmän handling har Kammarrätten prövat och godkänt avslagsbeslutet. Låt Parken Leva har därför ansökt om prövningsrätt till Högsta förvaltningsdomstolen för att överklaga Kammarrättens dom.