Kyrkogårdsförvaltningen hävdar att den utvecklar ett naturområde genom att avverka skog och anlägga bilvägar, begravningskvarter och byggnader

Kyrkogårdsförvaltningen fäller skog i Järva utan marklov

I kulturskyddad mark avser Stockholms kyrkogårdsförvaltning den 15 februari att påbörja den största trädavverkningen i Järva sedan miljonprogrammet byggdes. En lapp på byggstängslet berättar att träden ska tas bort "för att utveckla naturområdet".

Trädfällningen är en del av det konfliktfyllda projektet Järva begravningsplats inom Igelbäckens kulturreservat.  Flera hundra av träden som ska tas ner står i Järvas prisbelönta discgolfpark, men de allra flesta – cirka 2000 – finns inom ett drygt 20.000 kvadratmeter stort område med våtmarksskog. Eftersom biotopen är ovanlig i Stockholm har den fått naturvärdesklass 3 av Länsstyrelsen.

Kyrkogårdsförvaltningen vill ersätta skogen med en reningsdamm på över 30.000 kvadratmeter.

Saknar lov

Förvaltningen börjar fälla träden trots att den varken har bygglov för begravningsplatsen eller marklov för reningsdammen. Den tycks anse att reservatstillstånd räcker, liksom den tidigare hävdat att en godkänd detaljplan är allt som behövs.

Nätverket Låt Parken Leva menar att kyrkogårdsförvaltningen måste redovisa hur begravningsplatsen och reningsdammen ska bli tillräckligt stabila innan bygglov och startbesked kan ges. Stora delar av etapp 1 består av ett tunt lager tippmassor och sopor på ett tjockt lager av lerig gyttja. Kommer cementstabilisering och pålning att fungera med tanke på den instabila tippens tryck från sidan?

Reningsdammen kommer att behöva en tät botten av betong eller gummiduk för att inte lakvattnet från begravningsplatsen och det förorenade vattnet från Granholmstippen ska läcka ut i grundvattnet och Igelbäcken.

Kyrkogårdsförvaltningen kallar den för spegeldamm, och menar att projektet utvecklar ett naturområde.

Förvaltningen har tidigare hävdat att inte mer än 250 träd behöver tas bort, men för en vecka sedan ändrades uppgiften på stadens webbplats till "ett stort antal träd". Trädfällningen är planerad att påbörjas den 15 februari.

Ska 550 stödmedlemmar som adopterat över 1400 träd räcka för att ge Låt Parken Leva status som miljöorganisation?

Järvaföreningar till miljödomstolen: ”Förorter rättslösa”

Norra Järva Stadsdelsråd och nätverket Låt Parken Leva har överklagat kyrkogårdsförvaltningen tillstånd att schakta jord och fälla träd i kulturreservat på Järvafältet. Men miljödomstolen godkänner inte organisationernas rätt att överklaga. ”Domstolens tolkning av lagen gör storstädernas förorter röst- och rättslösa i miljöfrågor” säger föreningarnas företrädare och vädjar nu till överdomstolen.