Bevakningsföretaget Avarns närvaro på Järvafältet kostar 1 miljon kronor i månaden, men kostnaden bokförs inte på projektet Järva begravningsplats. Även den kostsamma hanteringen av förorenade massor göms undan i kyrkogårdsförvaltningens bokslut.

Bevakningen av begravningsbygget i Järva kostar 1 miljon per månad

Drygt 11 miljoner kronor för 10 månader – så mycket betalade Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning till Avarn förra året för bevakningen av stängslet kring bygget av Järva begravningsplats. Kostnaden har fram till nu hållits hemlig, men offentliggörs i kyrkogårdsnämndens verksamhetsberättelse för 2021 som behandlas den 15 februari. Där framgår också att väktarkostnaden och stora delar av NCC:s markentreprenad inte längre ska belasta investeringsbudgeten. "Staden försöker mörka begravningsplatsens verkliga kostnader" kommenterar Låt Parken Leva.

Avarns fakturor på 1 miljon kronor per månad innebär att bevakningen kommer att kosta minst 40 miljoner innan den första etappen av det omstridda bygget är klar. Om tidplanen spricker blir kostnaden ännu högre.

– För så mycket pengar kan man få en hel begravningsplats under normala omständigheter. Strandkyrkogården kostade till exempel 18 miljoner. Att enbart bevakningen av en första etapp här i Järva kommer att kosta dubbelt så mycket visar vilket sjukt projekt detta är, säger Nina Masreliez Kvarnborg från Låt Parken Leva.

38 miljoner redovisas inte

I stadens budget för 2021 avsattes 80 miljoner kronor för Järva begravningsplats, bland annat för att täcka utgifterna för NCC:s planerade markentreprenad. I maj justerade kyrkogårdsförvaltningen utan förklaring upp prognosen till 115 miljoner, och under hösten ner igen till 85 miljoner. Vid årets slut visade det sig att projektets kostnader för 2021 landade på 87,1 miljoner kronor, bevakningen ej inräknad.

Men av dessa tar kyrkogårdsförvaltningen bara upp 49 miljoner kronor i bokslutet. Det saknas 38,1 miljoner.

"Upprörande men inte förvånande"

Enligt förvaltningen har redovisningen ”rättats” så att utgifter för rivning och sanering numera "omklassificerats" till driftkostnad. Trädfällningen i Järva DiscGolfPark och hanteringen av förorenade massor ska inte längre räknas in i projektets investeringsbudget.

– Politikerna har valt den olämpligaste marken – därför blir byggkostnaderna så höga. De har valt att förstöra en populär park – därför behöver bygget bevakas. Dessa kostnader är en direkt konsekvens av deras val av plats, och det försöker de mörka nu, säger Nina Masreliez Kvarnborg.

– Det är upprörande, men inget förvånar längre i detta skandalprojekt.

Låt Parken Leva föreslår att en värdig begravningsplats byggs intill Akallalänken, på plan och ren mark bredvid Järva DiscGolfPark.

Strandkyrkogården

• 10.000 kistgravar.
  • Blev klar på fyra år.
  • Invigdes 1996.
  • Kostade 18 miljoner kronor (Cirka 35 miljoner i dagens penningvärde)

Järva begravningsplats

• 9.000 kistgravar.
  • Fyra etapper. Klar tidigast om 40 år.
  • Etapp 1 med 2.600 kistgravar ska enligt tidplanen tas i bruk 2024.
  • Beslutad budget för första etappen är 357 miljoner kronor. Hittills har 141,5 miljoner förbrukats (31 dec 2021).

Placeringen av begravningsplatsen på Järva DiscGolfPark avgjordes 2009 när borgarrådet Joakim Larsson (M) utlyste en arkitekttävling, utan beslut i stadsbyggnadsnämnden.

Första samrådet 2012 gav 80 procent negativa svar. Men varken protesterna mot begravningsplatsens placering eller kraven på att utreda och jämföra med en alternativ plats har hittills kunnat påverka projektet.

Låt Parken Leva kommenterar:

Prognosen för Järva begravningsplats har åkt hiss upp och ner flera gånger under året. Det är uppenbart att kyrkogårdsförvaltningen har stött på oförutsedda problem och saknar kontroll. De inser nu att budgeten kommer att spricka och försöker lösa det med kreativ bokföring. Detta fifflande försvårar den demokratiska insynen och döljer den kostsamma skövlingen av Järva DiscGolfPark.

Förvaltningen kommer säkert också att försöka klassa stora delar av det fortsatta arbetet som "sanering" i sina desperata försök att rädda budgeten. Det kan handla om över 100 miljoner som göms undan från projektet men som givetvis ändå måste betalas med våra skattepengar.

Järvabornas miljö spelar ingen roll, inte heller begravningsplatsens kvalitet eller kommunens kostnader – det enda som är viktigt för kyrkogårdsdirektören Svante Borg och borgarrådet Dennis Wedin (M) just nu är att hålla siffrorna för det impopulära prestigeprojektet nere, och att hålla masken.

Andra kostnader som hör till Järva begravningsplats men bokförs någon annanstans:

• Avarns väktare, 1 miljon kronor per månad.
  • Rekrytering av en kommunikationschef med uttalat uppdrag att marknadsföra det impopulära projektet, mellan 0,5 och 1 miljon per år.
  • Reklamfilm för det impopulära projektet, 245.000 kronor.

Järva begravningsplats är ett kommunalt skattefinansierat prestigeprojekt utan förankring i verkligheten. Så länge varken politiker eller media vill eller vågar ställa frågor kan det fortsätta.