Gå direkt till innehåll
Image- och varumärkesstudie avslöjar skillnader i kundernas uppfattning inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel

Pressmeddelande -

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har lanserat sin senaste image- och varumärkesstudie som ger en fördjupad insikt i hur kunder och allmänheten uppfattar varumärken inom fyra av Sveriges största branscher – bank, mobil, sakförsäkring och elhandel. Studien visar att ett företags image är en central faktor för att bygga långsiktig kundnöjdhet och lojalitet. Samtidigt visar resultaten att uppfattningen om varumärken skiljer sig avsevärt beroende på vilken bransch de verkar inom, och mellan de olika aktörerna i varje bransch.

"Det finns inte längre något utrymme att vara passiv när det gäller sitt varumärke. Oavsett hur stark kännedom du har, är det hur varumärket upplevs i det dagliga livet – av kunder och den bredare allmänheten – som verkligen påverkar långsiktig framgång," säger Johan Parmler, VD på Svenskt Kvalitetsindex. "Vår studie ger ett tydligt bevis på att företag måste arbeta aktivt för att förstå och förbättra hur de uppfattas."

Studien belyser dessutom hur de faktorer som driver ett starkt varumärke kan skilja sig kraftigt mellan olika branscher. I bank- och mobilbranschen visar resultaten att produkter och servicekvalitet är avgörande för hur varumärket uppfattas. Däremot, i elhandelssektorn, har mediebilden en betydligt större påverkan på kundernas uppfattning. Intressant nog nämndes över 50 elhandelsaktörer spontant av kunder, vilket understryker hur fragmenterad och konkurrensutsatt denna marknad är.

"Vår rapport visar också att hög varumärkeskännedom inte alltid är synonymt med en positiv uppfattning. I vissa fall är det mindre kända varumärken som får de mest positiva omdömena. Det är en viktig insikt för företag som vill växa – det är inte bara att synas, det handlar om att synas på rätt sätt," säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI. "Genom att analysera både kännedom och uppfattning får företag en komplett bild av hur de kan stärka sin position."

Den senaste image- och varumärkesstudien från SKI ger en djupare förståelse för hur olika branscher möter unika utmaningar och möjligheter när det gäller att hantera sin image. Med den insikten kan företag skräddarsy strategier för att förbättra sitt varumärke på ett sätt som är relevant för just deras marknad.

För mer information om studiens resultat och hur företag inom bank, mobil, sakförsäkring och elhandel kan använda dessa insikter för att förbättra sin image och kundlojalitet, vänligen kontakta oss.

Kategorier

För att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle behöver vi se och förstå viktiga samband om vad som skapar värde för dem vi finns till för. Det kan vi bidra till. Våra undersökningar bygger på en vetenskaplig grund och ger insikter och råd om vad som skapar nöjda kunder och medarbetare och ger hållbar framgång – inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.

Johan Parmler

Presskontakt VD 0731517598

Insikter för en hållbar framtid.

Svenskt Kvalitetsindex

Torsgatan 2