Vägarna måste underhållas och byggas ut, anser KAK.

KAK svarar på remiss om väginfrastrukturen

Som en röst för bilismens sunda utveckling svarar Kungliga Automobil Klubben (KAK) regelbundet på remisser som kommer från regeringen och departementen.

Nyligen har vi genom expertrådet inkommit med synpunkter på förslaget till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.

- Kvaliteten på det svenska vägnätet sjunker. Tre av fyra svenskar vill se mer satsningar på det eftersatta vägnätet. Detta enligt en SKOP-undersökning som KAK låtit göra. Ändå väljer regeringen och Trafikverket att lägga pengarna på annat när resurser till infrastrukturen ska prioriteras under de kommande tio åren. Sverige är inne på väl fel väg, säger expertrådets ordförande Anders Ydstedt.

KAK väljer därför att avstyrka planen i sin helhet.

Ta del av hela remissvaret här.