Foto: Karl Gabor.

KfS och Coop ger talanger en chans

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) har tecknat avtal med TalangAkademin som arbetar för att erbjuda meningsfulla praktikplatser till människor som står långt från arbetsmarknaden. Avtalet gör KfS till regional partner, och som en av ägarna till Coop är avsikten att kunna erbjuda fler praktikplatser i butikerna.

För den som är ny i Sverige eller långtidsarbetslös är det inte alltid så lätt att få in en fot i arbetslivet. Språket kan vara ett hinder eller att man inte vet hur det fungerar på en svensk arbetsplats. TalangAkademin erbjuder handledda praktikplatser och utgår då från deltagarnas – talangernas – erfarenheter och intressen. De tar hand om uppföljning, administration och myndighetskontakter, samt validerar kunskaperna. Efter avslutad praktik får deltagarna ett intyg på sina kunskaper och referenser som underlättar framtida jobbsökande.

— Vi fokuserar på människors styrkor, inte brister, säger Stig-Arne Bäckman, grundare av TalangAkademin. Tillsammans med KfS och Coop kommer vi att kunna skapa fler möjligheter för människor.

KfS äger Coop-butikerna i Stockholm, Östergötland, Södermanland och Uppsala, och har sedan tidigare ett nära samarbete med TalangAkademin. Hittills har Coop i Bromma, Huddinge, Sundbyberg, Danderyd och Vinsta tagit emot praktikanter från många olika länder. Flera av talangerna har också fått anställning i olika former.

Som regional partner kommer KfS att arbeta för att skapa fler praktikplatser i hela sitt område.

— Det är ett naturligt steg för oss att gå in som regional partner, säger Lars Ericsson, vd för KfS. Vi delar samhällsengagemanget och ser det som en win-win-situation. För den enskilde individen, för samhället i stort och för oss som företag, med ett återkommande kompetensbehov.

Om TalangAkademin
      TalangAkademin startade 2017 med syftet att bidra till att fler människor som står långt från arbetsmarknaden ska komma i arbete och kunna försörja sig själva. TalangAkademin är ett icke vinstdrivande komplement till offentliga sektorns aktörer och samarbetar nära både kommun, stad och Arbetsförmedling. Genom en framgångsrik metod baserad på bland annat praktik med validering möjliggör vi för människor att bevisa sin kompetens och skapa relationer till potentiella arbetsgivare. Vår insats bidrar även till att generera motivation, självförtroende och ökad egenmakt med målet att närma sig ett arbete eller studier.

TalangAkademin finns etablerade på fem orter; Göteborg (Frölunda Torg), Huddinge, Sundbyberg, Uppsala (Gottsunda), Uppsala (Gränby).

För mer information kontakta:
      Johan Stenvall, kommunikatör KfS, 076-84 562 57 johan.s@kfstockholm.se
      Stigge Bäckman, grundare av TalangAkademin, 070-661 02 85, stigge.backman@talangakademin.se
      Coops presstjänst, 010-743 1313

KfS är Sveriges största konsumentförening med närmare 1,2 miljoner medlemmar i föreningsområdet Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Vår övertygelse är att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle. KfS äger och driver närmare 200 butiker i föreningsområdet via bolaget CBS (Coop Butiker & Stormarknader). Vår viktigaste uppgift är att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem.

KfS på Facebook

Följ oss på Instagram

Coop Östra

Föreningen Coop Östra är Sveriges största konsumentförening med 1,3 miljoner medlemmar i föreningsområdet Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Vår övertygelse är att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle.
      Vi äger och driver närmare 200 butiker i föreningsområdet. Vår viktigaste uppgift är att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem.

Coop Östra