Utsläppen i kommunerna ner 6,3 procent 2022

Utsläppen i kommunerna ner 6,3 procent 2022

I genomsnitt minskade utsläppen i kommunerna med 6,3 procent mellan 2021 och 2022. Därmed är de tillbaka på ungefär samma nivå som 2020, efter en rekyl uppåt efter pandemin under 2021. Det visar ny statistik om koldioxidutsläpp i kommunerna, från medborgarplattformen Klimatkollen och organisationen Klimatklubben. I Perstorp minskade utsläppen mest, medan de ökade mest i Kumla.

– Det är främst utsläppen från transporter som minskade 2022. Det är positivt och tycks bero mycket på biodrivmedel och elektrifiering. Vi får se hur förändrade styrmedel nationellt påverkar utsläppen i kommunerna framöver, exempelvis den sänkta reduktionsplikten, säger Ola Spännar, medgrundare, Klimatkollen.

Utsläppen från transportsektorn i kommunerna minskade från 14,9 miljoner ton 2021 till 13,4 miljoner ton 2022. Totalt var koldioxidutsläppen i kommunerna 36,0 miljoner ton 2022, ner från 38,4 miljoner ton 2021.

Kommunerna som minskat utsläppen mest mellan 2021–2022

1. Perstorp, -25,6 procent
  2. Lidingö, -25,1 procent
  3. Munkedal, -23,6 procent
  4. Hagfors, -22,7 procent
  5. Askersund, -20,4 procent

Kommunerna som ökat utsläppen mest mellan 2021–2022

1. Kumla, +198,4 procent
  2. Karlshamn, +49,7 procent
  3. Timrå, +39,1 procent
  4. Älvkarleby, +30,9 procent
  5. Pajala, +21,7 procent

– Mer fakta på bordet om utsläppen i kommunerna är jättebra för våra medlemmar. Det ger ett nuläge att utgå ifrån och ett underlag för lokal opinionsbildning för skarpare klimatåtgärder, säger Sandra Runsten, styrelseordförande, Klimatklubben.

Genomsnittet för alla kommuner i landet är en minskning av koldioxidutsläppen med 6,2 procent år 2022 jämfört med år 2021.

Hela listan över utsläppsförändringen i alla kommuner finns här.

På Klimatkollen är kommunerna även rankade på utsläppsförändringstakten sedan Parisavtalet 2015, samt lokala koldioxidbudgetar som visar hur utsläppen borde minska för att vara i linje med 1,5-gradersmålet.

Statistiken om koldioxidutsläpp hämtas från Nationella emissionsdatabasen, som hanteras av SMHI och utgår från Sveriges officiella utsläppsstatistik, med Naturvårdsverket som ansvarig myndighet.

Om Klimatkollen

Klimatkollen är en medborgarplattform som presenterar klimatdata om kommuner och företag. Syftet är bidra till fler engagerade medborgare, en mer faktabaserad klimatdebatt och åtgärder som minskar utsläppen i linje med Parisavtalet. Klimatkollen drivs av Klimatbyrån ideell förening.

Om Klimatklubben

Klimatklubben är en partipolitisk och religiöst obunden ideell förening som arbetar för att klimatfrågan ska lyftas högst upp på agendan hos såväl företag, politiker och lagstiftare som hos enskilda individer. Klimatklubben startades 2018 av hållbarhetsprofilerna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Leymann.

För mer information, kontakta gärna:

Frida Berry Eklund, medgrundare, frida@klimatkollen.se, 073-620 08 13

Ola Spännar, medgrundare, ola@klimatkollen.se, 070-710 74 14

Kategorier

Klimatkollen är en medborgarplattform som tillgängliggör klimatdata och bygger stöd för minskade utsläpp i linje med Parisavtalet.

Frida Berry Eklund

Ola Spännar

Klimatbyrån ideell förening driver Klimatkollen.se

Klimatkollen är en medborgarplattform för klimatintresserade, som tillgängliggör och visualiserar klimatdata och bygger stöd för minskade utsläpp i linje med Parisavtalet.

Klimatbyrån