Äppelskörden på Kiviks Musteri är i full gång.

Ovanligt tidig äppelskörd

Trots höstens oro över 2024 års äppelskörd är den nu igång, tidigare än normalt, och ser ut att bli bättre ut än förväntat. Förra sommarens ihållande regn i Skåne från mitten på sommaren in på hösten gav farhågor om en starkt negativt påverkad skörd, som nu alltså tack och lov inte verkar ha besannats även om volymen på årets skörd ser ut att bli lägre än de senaste två åren.

Äppelskördar hänger ihop utifrån principen att om träden ett år producerar mycket äpplen, så blir året därpå vanligtvis ett år med färre äpplen. 2023 års skörd var god och detta i kombination med det tidigare omnämnda missgynnande vädret i Skåne med stora regnmängder, gjorde att förhoppningarna om årets äppelskörd var låga.

Med klimatförändringarna och det varmare vädret har äppelträden börjat sin blomning tidigare på året mot hur det var förr. Detta gör dels att äpplena mognat betydligt tidigare än på många år. På Kiviks Musteri skördade man Discovery äpplen redan i slutet på juli, mot mitten på augusti som är det vanliga.

Däremot är det fortfarande vanligt med hagel och frost på vårkanten, vilket har fått till konsekvens att träden påverkas mer – när blommorna har kommit är äpplena extra känsliga för frost och frostnätter kan snabbt förstöra skörden i en hel odling. Likaså kan hagel som kommer efter att äpplena utvecklats påverka utseendet och därmed möjligheten att sälja äpplena som konsumtionsäpplen.

90% av de svenska äpplena odlas i Skåne. Hos Kiviks Musteri, en av Sveriges största äppelodlare med 200 000 träd, drabbades både odlingen i Torup på Österlen och odlingen på Solnäs gård utanför Lund av hagel, vilket bland annat skapade merarbete i odlingen med exempelvis sortering under skörd, något som i sin tur bidrar till högre omkostnader. Kiviks Musteris Odlingschef Jan Flemming Jensen är ändå positiv när han kommenterar årets skörd:

- Vi har 50 olika äppelsorter i våra odlingar här på Kiviks Musteri. Vi plockar alla äpplen förhand och i år har vi kommit igång med skörden tidigare än på många år. Arbetet med bland annat sorteringen har varit större i år pga frost- och hagelskadade äpplen, men volymmässigt ser det helt okej ut, dock inte så bra som de senaste två åren.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.