Mats Werheim, Jobbfestivalens initiativtagare och Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm inviger årets Jobbfestival med tema Mångfald & Inkludering. Fotograf Peter Knutson.

Karin Wanngård och Mats Wernheim inviger årets Jobbfestival tema Mångfald & Inkludering i Kungsträdgården

Imorgon tisdag den 21 maj genomförs den tredje Jobfestivalen med tema Mångfald & Inkludering i Kungsträdgården.

Över 20 000 personer har besökt de två tidigare Jobbfestivalerna i Kungsträdgården och långt över 1500 personer har nu ett jobb eller en utbildningsplats att gå till.

Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder
verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.

Karin Wanngård (S) är sedan valet 2022 finansborgarråd i Stockholm, och därmed stadens högst styrande politiker. Detta är hennes andra mandatperiod som finansborgarråd. Karin har tidigare arbetat som lönechef på Hewlett Packard och studerat personalvetenskap men arbetar sedan 2011 med politik på heltid. Karins politiska arbete har sedan start handlat om att skapa ett mer jämlikt samhälle för alla. Idag driver hon på för att göra Stockholm till en än mer öppen, demokratisk och grön stad.

"Jag är glad att i år få inviga Stockholms jobbfestival och med det få sätta fokus på all den kompetens som finns här i vår huvudstad, och alla möjligheter Stockholms företag har att erbjuda. Vi har alla ett stort ansvar att se till att hela vår arbetsmarknad speglar den stora mångfald Stockholm har, och att den är inkluderande för alla." - säger Karin Wanngård.

"Jag är så otroligt glad att Karin som är stadens högst styrande politiker vill vara med på invigningen, det betyder verkligen mycket för mig och Jobbfestivalen" - säger Mats Wernheim som är Jobbfestivalens Initiativtagare.

Bland de över 50 utställarna kan nämnas, Arbetsförmedlingen, Lidl, Frontex, Piteå Kommun, Stockholms Stad, Sveriges Riksdag och SSAB.

Bland de över 50 deltagarna på stora scenen kan nämnas Alexandra Pascalidou som modererar samtalet "Hur går det med Jämställheten inom det svenska näringslivet" och Malin Moezzi som axlar rollen som programledare hela dagen och modererar även några av samtalen, exempelvis "Diskriminering i rekrytering och urval".

Det är ett gediget scenprogram hela dagen mellan kl. 09.00 - 19.00 med 10 olika paneldebatter inom D&I med över 50 deltagare.

Det finns gott om sittplatser i Kungsträdgården men för de som inte kan komma så sänds hela programmet live på webben.