Vi måste sluta att ”bara prata” om mångfald, inkludering och fördomsfrihet vi måste börja ”göra” mångfald & inkludering istället!

Blogginlägg -

I år är tredje året för succén Jobbfestivalen, som fortsätter växa med ambitionen att skapa en fysisk arbetsmarknad där företag och arbetssökande kan mötas. Mats Wernheim är stolt över framgångarna med festivalen - men vill fortfarande se mer konkreta aktioner från arbetsmarknaden för att främja mångfald och inkludering.

I år är första året som Jobbfestivalen har varit på fler platser än Stockholm, hur har det gått?

– Jag har kallat det för ”jobbfestivalen på turné”, när vi tidigare i år anordnade en Jobbfestival i både Göteborg och Malmö. Det har varit överväldigande positivt, med ungefär 6000 besökare sammanlagt. Vi fortsätter att växa, och det visar verkligen hur stor efterfrågan det finns på den här typen av forum, både från arbetsmarknaden och kandidaterna.

Mats beskriver att det var otroligt roligt med så stor uppslutning, men att det samtidigt väckte ett vemod i honom.

– Det blir så mycket mer påtagligt när du ser hur många människor som söker jobb i Sverige idag. Det är lättare att prata statistik och siffror, men när du möter personer i verkligheten förstår du verkligen vilket problem vi har på arbetsmarknaden idag. Det ska inte vara så här många människor som inte lyckas få ett jobb, trots att de vill och kan arbeta.

Samtidigt beskriver Mats att det varit ett kvitto på att konceptet med Jobbfestivalen är framgångsrikt. Många av besökarna går från festivalen med en anställning, eller utbildningsplats.

– Det funkar, helt enkelt. Men det gör mig också frustrerad över att inte fler engagerar sig, när vi nu ser att det finns ett tämligen enkelt sätt att lösa problemet med kompetensförsörjningen i Sverige. Allt för många företag i Sverige pratar fortfarande bara om mångfald och inkludering. Jag skulle vilja se att fler vågar göra.

Utanför festivaltältet i Malmö ringlade en lång kö med hundratals personer från morgon till kväll. Mats beskriver att han själv inte var beredd på vilken stor uppslutning det skulle vara. Bland utställarna fanns bland annat IKEA, Keolis, Hemköp, och många fler.

– De arbetsgivarna som har en modig rekryteringsprocess är de arbetsgivare som blir vinnare i längden. All kompetens som kommer in med annan kultur, annan tradition, andra religioner - de tillför otroligt mycket till bolagen. Både rent ekonomiskt men också på ett kompetensutvecklande sätt för bolagets framtida möjligheter att attrahera nya medarbetare till sin organisation, säger utställaren Nurgül Iljas Eminovska från MKB.

Mats lyfter även att man kan hitta mycket mer än ett jobb på festivalen. Han menar att besökare inte ska vara rädda för att fråga utställarna om tips och råd.

– Att hitta en mentor kan vara minst lika värdefullt som att hitta ett jobb. Om du har någon som till exempel kan hjälpa dig med dina jobbansökningar, eller titta igenom ditt CV kan det hjälpa dig otroligt mycket i rekryteringsprocesser, och ge dig en värdefull kontakt i arbetslivet. Jag tror inte många hade tackat nej till en sån förfrågan.

Nu återvänder festivalen till Stockholm för tredje året, där man tidigare år förmedlat hundratals jobb, och Mats ser fram emot att kunna förmedla ännu fler i år.

Vad skulle du vilja skicka med till de besökare som känner att de inte blir sedda på arbetsmarknaden?

– Att det är så viktigt att inte ge upp. Arbetsmarknaden har många problem, men vi försöker även att skapa möjligheter. Om vi alla fortsätter räcka ut handen, mötas och prata med varandra, tror jag vi går en ljus framtid till mötes. Jobbfestivalen har bevisat att det går att få arbetsmarknaden att närma sig kandidaterna. Så våga gå fram till montrarna, presentera dig, lämna ditt CV. Kanske får du ett jobb eller en utbildningsplats. Det är värt att våga - jag lovar.

Vad ser du mest fram emot i Stockholm?

– Kort och gott vill jag förmedla fler jobb. Det är och har alltid varit mitt absoluta mål. Jag hoppas också att alla tar sig tid att besöka stora scenen, där det kommer pågå intressanta panelsamtal under hela dagen. Men framförallt hoppas jag att många kommer och tar chansen, även om det känns läskigt.

Här är filmen från Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 21 maj 2024.