Alexander Slotte, VD och grundare av ambassadörsbyrån Top of Heart.

Det har inte varit lika turbulent på arbetsmarknaden sen 1994 som nu, konkurserna har duggat tätt under början av 2024 och nått ett rekord som påverkar hela marknaden.

Allting handlar om att våga bli en möjliggörare!
I tider av ekonomisk osäkerhet och turbulens är det viktigt att som arbetssökande att ha en proaktiv och kreativ inställning. Istället för att bara fokusera på förmåner och flexibilitet är det avgörande att visa sitt värde först och sedan förhandla. Det är ett perspektiv som kan öppna dörrar och skapa möjligheter även i en utmanande arbetsmarknad.

Det är också viktigt att förstå att många företag, särskilt småföretag, drivs av entreprenörer och små team där varje medarbetare spelar en avgörande roll. I en sådan miljö är det inte bara viktigt att utföra sina arbetsuppgifter utan också att aktivt bidra till företagets tillväxt genom att dra nytta av ens eget nätverk och kontakter för att locka nya kunder och affärsmöjligheter.

Att vara kreativ och flexibel kan öppna dörrar till nya möjligheter och öka ens chanser att lyckas på arbetsmarknaden. Det handlar inte bara om att ha rätt kvalifikationer och erfarenhet, utan också om att kunna tänka utanför boxen och ta initiativ för att skapa värde och bidra till framgång, både för sig själv och för företaget.

Genom att ta en framåtlutad, kreativ och samarbetsvillig approach kan arbetssökande idag öka sina chanser att hitta meningsfullt arbete och bidra till tillväxt och utveckling, även i tider av ekonomisk osäkerhet. Genom att vara en aktiv del av sitt arbetslag och dra nytta av sitt eget nätverk kan man inte bara hitta jobb utan också skapa långsiktiga och meningsfulla relationer som kan öppna dörrar till nya möjligheter och affärer.

Här kommer tips på hur du kan öka ditt eget värde på (eller inför) din nya arbetsplats.

Kolla vilka människor du umgås med privat, på läktaren vid fotbollsplanen, i studiecirkeln, från skolan och du kommer märka att du har en massa människor som kan ambassadör för dig.

1. Få ner dessa på en lista.

2. Prata med någon internt på bolaget du jobbar och se om det kan finnas ett värde av att du kontaktar dessa för att bygga relation.

3. Kontakta dessa och boka upp ett möte, en lunch eller varför inte en promenad i parken. Ta med dig en kollega från företaget som kan börja bygga relation.

Allting handlar om att våga bli en möjliggörare!, företagare och i synnerhet ägare, ledning och chefer älskar människor som är framåtlutande och skapar möjligheter. Se till att du är den personen så kommer du garanterat få ett arbete att älska!

Artikeln är skriven av Alexander Slotte, VD och grundare av ambassadörsbyrån Top of Heart. Alexander har över 20 års erfarenhet av försäljning, marknad och service och brinner för att hjälpa organisationer och människor ta tillvara på sina relationer för att skapa möjligheter till affärer!

Vi på Top of Heart är också stolta partners sedan starten av Jobbfestivalen!