IES Liljeholmen flyttar till nya lokaler i Midsommarkransen

IES Liljeholmen flyttar till nya lokaler i Midsommarkransen

Internationella Engelska Skolan Liljeholmen flyttar till nybyggda lokaler i Midsommarkransen. Den nya skolan kommer att öppna hösten 2024 eller allra senast 2025. Samtidigt öppnas möjligheten att komplettera dagens årskurser 4-9 med F-3 och fritidsverksamhet.

Flytten går från dagens lokaler nära Telefonplan 1,2 kilometer nordost längs samma gata, mot Liljeholmen. Den nya skolbyggnaden på drygt 10 000 kvadratmeter kommer att ligga vid Brännkyrka gymnasium.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda elever plats hos oss redan från förskoleklass, säger James Northcott, rektor vid IES Liljeholmen.

Den nya skolbyggnaden kommer att ägas av fastighetsbolaget Nystad och blir en av Stockholms modernaste, helt anpassad efter IES önskemål och behov. Byggbolaget Veidekke sätter spaden i jorden nu i januari 2023, och byggandet väntas ta 18 månader i anspråk. Utöver skolbyggnad och skolgård omfattar projektet tre stora idrottshallar som ska användas både av Stockholms stad och IES samt föreningslivet.

– Den nya byggnaden kommer att bli ett lyft för hela verksamheten, med miljöklassade toppmoderna lokaler och en fantastisk skolgård, säger Jörgen Stenquist, vice VD på Internationella Engelska Skolan.

Kategorier

Internationella Engelska Skolan (IES) är den ledande friskoleorganisationen inom den svenska grundskolan och driver nio av de tio största fristående grundskolorna i landet. Läsåret 2022/23 går cirka 32.000 elever i våra skolor, 45 grundskolor och en gymnasieskola. Av dessa har vi 18 skolor som bedriver F-3 verksamhet med cirka 2000 elever inskrivna i fritidshemmet. I vår öppna fritidsverksamhet i åk 4-6, Junior Club, har vi omkring 1000 elever inskrivna. Tillsammans bidrar förskoleklass, skola, fritidshem och öppen fritidsverksamhet till våra elevers allsidiga utveckling och lärande. Grundare är Barbara Bergström, en svenskamerikanska som arbetade som lärare i en svensk kommunal skola fram till friskolereformen 1992. Hon sade då upp sig för att starta en skola efter sin övertygelse. Internationalisering, med engelska språket som nyckeln till världen, trygghet och ordning i skolan som arbetsmiljö så att lärare kan undervisa och elever lära samt höga akademiska förväntningar för alla elever, oavsett bakgrund, är de tre huvudsträvanden som präglat Internationella Engelska Skolan under 30 års verksamhet. Cirka 1300 av skolgruppens lärare är rekryterade från andra länder, såsom Kanada, USA, England, Australien och Sydafrika.

We prepare students for the world

Internationella Engelska Skolan är en svensk skola med internationell profil. Vi är en tvåspråkig skola som strävar efter att ge varje elev – oavsett bakgrund – förutsättningar att nå högt ställda kunskapsmål och navigera i en internationell miljö. Vi undervisar 32 000 elever i våra 45 grundskolor, från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr, och på en gymnasieskola i Stockholm.

Internationella Engelska Skolan

Nytorpsvägen 5A