Gå direkt till innehåll
Anna Sörelius Nordenborg svarar DN: "IES är ett exempel på framgångsrikt integrationsarbete"

Nyhet -

Internationella Engelska Skolan är inte ett ”integrationshaveri”. En mer rättvisande beskrivning är att våra skolor är en del av det mest framgångsrika arbetet i Sverige som finns av riktig integration. Internationella Engelska Skolans VD Anna Sörelius Nordenborg svarar Lisa Magnusson på Dagens Nyheters ledarsida.

Jag skulle vilja bjuda in skribenten Lisa Magnusson att besöka någon av våra skolor. Den bild hon tecknar av Internationella Engelska Skolan, av ett ”integrationshaveri”, har nämligen mycket lite med verkligheten att göra. En mer rättvisande beskrivning vore att våra skolor är en del av det mest framgångsrika arbetet i Sverige som finns av riktig integration.

Våra skolor är en smältdegel i ordets rätta bemärkelse. Vi har elever från 184 kommuner i våra 46 skolor. 46% av våra elever har utländsk bakgrund och det är inte ovanligt med modersmålsundervisning på fler än 25 olika språk. Även lärarna bidrar till den internationella atmosfären då cirka hälften är svenska och hälften är rekryterade från länder som USA, Kanada, England, Irland och Sydafrika. Vår undervisning på engelska går inte ut över elevernas kunskaper i svenska. Det framgår tydligt av våra resultat på de nationella proven, som finns lätt tillgänglig hos Skolverket.

Många av våra skolor ligger i områden med ett utmanande socioekonomiskt elevunderlag. Trots detta presterar våra elever år efter år mycket bättre än snittet för riket på de nationella proven - detta gäller i alla kärnämnen: matematik, engelska, svenska och svenska som andraspråk. Förädlingsvärdet som mäter skolans bidrag till elevernas kunskapsutveckling är också högre än snittet för riket – och skillnaden är störst för elever från socioekonomiskt svagare hem.

Detta beror inte, som Magnusson hävdar, på en felaktig betygsättning. Tvärtom har vårt arbete med att säkerställa en korrekt och rättvis betygsättning varit framgångsrikt. Vi har de senaste åren haft betydligt bättre överensstämmelse mellan resultat på nationella proven och slutbetyg än resten av Sverige. Det här är resultatet av ett envist arbete där direktiven är glasklara: betygen ska spegla elevernas prestationer och kunskaper och ingenting annat.

En sak har dock Magnusson rätt i. Tack vare den skarpa mediala belysningen har vi fått hjälp att identifiera ett par språkliga missar på våra hemsidor och sociala medier. Det är givetvis inte bra med språkgrodor! En skolorganisation med högt ställda ambitioner vad gäller språkundervisning och som har höga förväntningar på sina elever kan inte tillåta sig att slarva med språket i sin egen kommunikation. Vi ser nu över våra rutiner för detta för att minska risken för att det händer igen.

Det är fint att Magnusson, liksom vi, är så engagerad i integrationsfrågan. Därför vill jag bjuda in henne till någon av våra tvåspråkiga skolor. Ett förslag är IES Eskilstuna i stadsdelen Fröslunda, som har 77 procent elever med utländsk bakgrund, och där gängvåld och dödsskjutningar tyvärr blivit en del av vardagen. Likväl uppnår 96 procent av eleverna gymnasiebehörighet, vilket kan jämföras med det nationella snittet på 85 procent. Då kan hon med egna ögon se hur våra lärare och rektorer arbetar i integrationens frontlinje.

Anna Sörelius Nordenborg, VD Internationella Engelska Skolan