Pressmeddelande -

Falkenbergs kommun beviljas 3 miljoner till internationellt projekt för ökat ungdomsinflytande

Falkenbergs kommun beviljas 3 miljoner kronor av Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, för ett partnerskapsprojekt tillsammans med en sydafrikansk kommun och ett distrikt. Projektet ska arbeta för att öka ungdomars inflytande i beslutsfattande i sina respektive kommuner.

– Barn och unga är vår framtid. De påverkas av de beslut vi fattar idag. Därför är det oerhört viktigt för vår demokrati är att ge unga människor möjlighet att uttrycka sina åsikter och vara en del av beslutsprocessen. Det hoppas vi att detta projekt ska bidra till, säger Josefin Daleskog, som arbetar på partnerskapsenheten vid ICLD.

Det treåriga projektet, som sker inom ramen för det kommunala partnerskapet mellan Falkenbergs kommun och den sydafrikanska kommunen Sundays River Valley samt diskriktet Sarah Baartman, ska arbeta med sina respektive utmaningar kopplade till barn och ungas rättigheter hos båda parter. Ett av målen är att ta fram och implementera policys och program hos den sydafrikanska kommunen som bidrar till att barn och unga för större möjligheter till inflytande avseende beslut som rör dem. I projektet ingår både tjänstepersoner och politiker från såväl majoritet som opposition.

Höga förväntningar från politiken

– Vi har höga förväntningar på projektet. Vi tror att det kommer att bidra till att vi utvecklar vårt arbete med att barn och ungdomar känner sig inkluderade och hitta sätt att stärka deras framtidstro, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg.

Sandra Johansson, oppositionsråd håller med:
– Jag hoppas att samarbetet ger oss en fördjupad förståelse och bättre insikt i de problem och utmaningar vi har i Falkenberg. Genom att höja blicken kan vi se saker ur ett annat perspektiv och tänka utanför boxen för att hitta nya lösningar, säger hon.

Om kommunala partnerskap
Ett kommunalt partnerskap är ett internationellt samarbete mellan en svensk kommun/region och en internationell motsvarighet. Samarbetet ger svenska kommuner och regioner möjlighet att bidra till att stärka demokratiutveckling och mänskliga rättigheter i en annan del av världen. Det ger också ett erfarenhetsutbyte som stärker den lokala demokratiutvecklingen i den egna kommunen samtidigt som lokala lösningar och arbetssätt gynnar den globala utvecklingen. Det är ICLD som beviljar medel till kommunala partnerskap och projekten som ingår. Läs mer

Kontakt:
Falkenbergs kommun