Gå direkt till innehåll
Den internationella kvinnodagen den 8 mars är en viktig årsdag som markerar behovet av att fortsätta kampen för jämställdhet skriver ICLD:s generalsekreterare Johan Lilja med anledning av internationella kvinnodagen 2024.

Jämställdhet skapar hållbara och demokratiska samhällen

Den internationella kvinnodagen den 8 mars är en viktig årsdag som markerar behovet av att fortsätta kampen för jämställdhet och erkänna det grundläggande faktum att kvinnor och män världen över bör ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter – med andra ord, lika värde. Det skriver ICLD:s generalsekreterare Johan Lilja med anledning av internationella kvinnodagen 2024.

"På ICLD ser vi utmaningar inom lokal demokrati, särskilt bristen på kvinnligt inflytande. Detta är inte bara orättvist utan skadar samhället. Jämställdhet är inte bara en fråga om rättvisa; det är en nödvändighet för att skapa hållbara och demokratiska samhällen.

Världen består av lika många kvinnor som män, och det borde därför vara självklart att fördelningen av makt och inflytande också är jämn. Det finns inga naturlagar som förhindrar jämställdhet; det är upp till oss att förändra felaktiga strukturer och skapa nya normer som främjar lika möjligheter för alla.

Skillnaderna i livsförutsättningar mellan kvinnor och män är universella och omfattar områden som makt och inflytande, utbildning, yrkesval, positioner, inkomster, lön, karriärmöjligheter, obetalt hem- och omsorgsarbete, våldsutsatthet och hälsa. Dessa skillnader finns både internationellt och i Sverige.

Att arbeta för ökad jämställdhet innebär att kämpa för att alla människor ska ha rätt att forma sina egna liv, fria från begränsande könsnormer och föreställningar. Det handlar inte bara om att sträva efter en jämn könsfördelning i alla sammanhang, utan snarare om att förstå och adressera de faktorer som påverkar kvinnors och mäns livsvillkor. Genom att förändra attityder, normer och värderingar kan vi tillsammans arbeta mot ett mer jämställt samhälle.

Förebilder och acceleratorer
Här vill vi lyfta fram det arbete som sker i några av de ICLD-finansierade partnerskapsamarbetena. Exempelvis i partnerskapet mellan Jönköping och Stellenbosch som arbetar mot könsrelaterat våld är den kvinnliga fullmäktigledamoten i Stellenbosch kommun, Mary Nkopane, djupt engagerad i frågan. Och inom partnerskapet mellan Region Gotland och Kibaha i Tanzania finns Selina Wilson Mesenga, vice borgmästare, som kämpar för fler att fler kvinnor ska våra ta steget in i politiken. Båda dessa kvinnor spelar en betydande roll som både förebilder och som acceleratorer i arbetet för en mer jämställd värld.

När kvinnliga ledare fungerar som förebilder och inspirerar framtida generationer, skapas en positiv trend av representation och mångfald på arbetsplatsen. Forskning visar att företag med kvinnor i ledande positioner inte bara uppvisar bättre ekonomiska resultat utan bidrar till en mer inkluderande arbetsmiljö och högre produktivitet.

Vi vill därför också passa på att lyfta fram några av deltagarna i ICLD:s ledarskapsprogram för kvinnliga politiker från hela världen. Dessa kvinnor är inte bara viktiga för sina medborgare utan också som förebilder för unga tjejer och kvinnor som vill bli morgondagens kvinnliga ledare. Inspireras exempelvis av Trina Frimalo-Fabic borgmästare i Odiongan, Romblon på Filippinerna som skapat en våg av förändring sedan hon kom i ledande ställning. Eller av Ulyana kommunalråd i Lviv, Ukraina som upprätthåller den lokala demokratin i krigstid.

Forskning visar dessutom på ett tydligt positivt samband mellan kvinnors deltagande och framgångsrika freds- och demokratiseringsprocesser. En varaktig och jämställd fred kräver ett långsiktigt jämställdhetsperspektiv på lokal demokrati och utvecklingssamarbete!

Det finns dock betydande hinder för kvinnors avancemang till ledande roller, inklusive diskriminering, fördomar och brist på tillgång till mentorskap och nätverksmöjligheter. För att öka antalet kvinnor i ledande positioner måste företag, organisationer och lokala myndigheter vidta proaktiva åtgärder för att motverka dessa hinder och möjliggöra fler kvinnliga ledare. ICLD erbjuder alla svenska kommuner och regioner att ansöka om att ingå i vårt nystartade jämställdhetsnätverk där utbyte sker mellan och inom internationella partnerskapsamarbeten.

Avslutningsvis, den 8 mars är inte bara en dag för att reflektera över hur långt vi har kommit i kampen för jämställdhet, utan också en påminnelse om det arbete som återstår. Att främja kvinnor till ledande positioner är inte bara en fråga om rättvisa; det är en nödvändighet för att bygga starkare, mer motståndskraftiga och hållbara samhällen.

Låt oss därför fortsätta att arbeta för att bryta ner de barriärer som hindrar kvinnor från att nå sin fulla potential och säkerställa att alla har samma möjligheter att bidra till och forma vårt samhälle!"

Johan Lilja, generalsekreterare ICLD

Maria Jansson

Presskontakt Kommunikationsstrateg +46 (0)72 997 2054

Fattigdom bekämpas med demokrati

Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, arbetar för att främja demokrati och processer för delaktighet på lokal och regional nivå. Detta görs genom att etablera internationella samarbeten där vi bygger vidare på kunnande och erfarenheter från svenska kommuner och regioner. ICLD driver också utbildningsprogram och forskning inom demokratiområdet. ICLD är en ideell organisation. Verksamheten finansieras av Sida. För mer info, besök icld.se.

Swedish International Centre for Local Democracy, ICLD

Söderväg 1D