Högberga Gårds Tommy Eriksson till semifinal i Årets Kock 2012

Årets Kock är Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling och även i år blev det nytt anmälningsrekord med totalt 147 bidrag. 24 kockar har nu gått vidare till semifinal däribland Högberga Gårds matkreatör Tommy Eriksson. Den 15 november fortsätter tävlingen för Tommy, då i Sundsvall.

- Mat- och dryckesupplevelsen är en stor passion hos oss och våra gäster och att nu Tommy går vidare i tävlingen Årets Kock gör mig förstås mäkta stolt, säger Johan Hjort, VD på Högberga Gård.

Tävlingen Årets Kock startades 1983 av de svenska mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och med stöd av Tore Wretman. Tidigt förstod man att detta var en given kulinarisk succé som skulle lyfta kockyrkets status och även det skandinaviska kökets renommé.

I juryn för Årets Kock finns Sveriges främsta kockar, ledande politiker samt representanter från matbranschen. Inbjudna internationella kockar deltar också, bland annat René Redzepi, Noma, Köpenhamn. Karin Fransson, restaurang Borgholm, har suttit i juryn för Årets Kock i många år. Hon poängterar hur viktigt det är att som jurymedlem förbereda sig nästan lika mycket som de tävlande. Juryns ordförande Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987 - Långbro Värdshus samt kreativ ledare på Restaurangakademien i Stockholm - håller med.