Stark jämställdhetssatsning i nya Handelsavtalet! - Ett bra riktmärket för alla kvinnor i avtalsrörelsen

Handelsanställdas förbund (Handels) och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel (SH) slöt på torsdagen 29 mars ett nytt kollektivavtal för 120 000 anställda inom privata detalj- och partihandeln. Avtalet innebär en klar satsning på de lågavlönade kvinnorna inom branschen som får de högsta löneökningarna . OB-tilläggen rörs inte . - Vi har klarat den jämställdhetsprofil på avtalet som vi har krävt. Att vi lyckats höja minimilönerna är också oerhört betydelsefullt för de lägst avlönade i detaljhandeln. Nivån på avtalet ligger i linje med LO:s upplägg för avtalsrörelsen, säger Handelsanställdas förbunds ordförande Lars-Anders Häggström. - Vi har även lyckats försvara OB-tilläggen, tillbakavisa otryggare anställningsformer i branschen och uppnått en rad förbättringar på olika områden. EN HISTORISK DAG FÖR JÄMSTÄLLDHETEN! Den 28 mars 2007 är en historisk dag i arbetet för ökad jämställdhet på den svenska arbetsmarknaden. Till tidigare milstolpar som avskaffandet av kvinnolönerna 1965, och avskaffandet av sambeskattningen 1972 kan vi nu också föra inrättandet av jämställdhetspott i lönebildningen 2007. Handels har i enlighet med LO-samordningen tagit sitt ansvar för att höja lönerna i kvinnodominerade branscher. Detta får inverkan på alla andra kvinnodominerade branscher. Handels har lyckats nå 85 procent av de krav förbundet hade. Den privata detaljhandeln är ett av de största avtalsområdena i Sverige. Yrket butiksanställd är det största kvinnliga yrket på den privata arbetsmarknaden. Handels och SH har höjt lönerna i det kvinnodominerade avtalsområdet privat detaljhandel med sammanlagt 2 435 kr för hela treårsperioden. Utläggning i kronor Mycket viktigt är att vi hållit i principen om att löneökningarna ska ske i kronor. Det är en viktigt jämställdhetsprincip. Det innebär automatiskt att skillnaderna minskar mellan hög- och lågavlönade. www.handels.se Fakta – Handels nya kollektivavtal PRIVATA DETALJHANDELN: BUTIKER, VARUHUS, STORMARKNADER OCH KIOSKER: Utgående löneökning År kr/mån procent fördelning garanti 2007 764 kr 4,26% 60/40 458 2008 795 kr 4,26% 60/40 477 2009 876 kr 4,50% 60/40 526 genomsnitt per år 812 kr – 4,34% totalt för perioden 2 435 kr – 13,02% Minimilöneökning År kr/mån 2007 764 kr 2008 795 kr 2009 876 kr PRIVATA PARTIHANDELN: LAGERARBETARE OCH LASTBILSCHAUFFÖRER Utgående löneökningar År kr/mån procent fördelning garanti 2007 717 kr 3,56% 60/40 430 2008 748 kr 3,59% 60/40 449 2009 825 kr 3,82% 60/40 495 genomsnitt per år 763 kr – 3,66% totalt för perioden 2 290 kr – 11% Minimilöneökning År kr/mån 2007 717 kr 2008 748 kr 2009 825 kr Tf informationschef Bill Erlandsson 08-412 68 03 Mobil 070-386 67 75