Stå upp för jämställda löner 1 maj

Den första maj slår Handels ett slag för jämställda löner. Parollerna är Lön efter kön? Nej tack! och Säkra jobb ger trygga människor. Handels vill visa att vi vill förändra en bransch där en stor del fortfarande har låga löner och inte får en chans till heltidsjobb. Handels medlemmar är till stor del kvinnor med låga löner och många jobbar deltid utan att ha något val. Andra får aldrig fast tjänst utan tvingas till ständiga tillfälliga anställningar eller timanställningar. Det är bland annat för dem Handels demonstrerar den 1 maj. - 1 maj-budskapet går hand i hand med de frågor som förbundet planerar att driva fram till sin kongress 2011 - nämligen jämställda löner, osäkra anställningar och rätten till heltid, säger Handels förbundsordförande Lars-Anders Häggström. I samband med 1 maj delar Handels ut en ny knapp med texten Höj kvinnolönerna – krama en metallare! Budskapet har visserligen tagits fram med glimten i ögat, men det har samtidigt en allvarlig underton. Handels vill visa att det är viktigt att debatten om kvinnolöner fördjupas inom fackföreningsrörelsen. I ett nytt kort betonar Handels också vikten av en solidarisk lönepolitik och allas rätt till heltid. Avsikten är att sätta fokus på att Handels med hjälp av jämställdhetspotten lyckades minska löneskillnaderna mellan kvinnor och män i handeln. Lars-Anders Häggström talar på två platser den 1 maj. Klockan 11.00 talar han på Stora torget i Falun. Senare på dagen klockan 14.30 håller han sitt tal i Folkets Hus lokal Stora Björn i Borlänge. Vill du veta tid och plats för vilka fackliga och politiska representanter som håller anföranden runt om i Sverige den 1 maj, se LO:s hemsida. Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se