Kvinnor tjänar 2 700 kronor mindre än män - ny rapport om ojämställda löner i handeln

Skillnaderna i löneinkomst mellan män och kvinnor i detaljhandeln är stora – hela 13,3 procent eller 2 700 kronor i månaden. Det beror huvudsakligen på att ofrivilligt deltidsarbete är mer utbrett bland kvinnor. Sju av tio butiksanställda arbetar deltid trots att de flesta vill jobba mer. För att öka jämställdheten krävs rätt till fler timmar på kontraktet och satsningar på att höja lönerna i kvinnodominerade branscher mer än i andra branscher.

"Mjölk, hyra, el – inget är billigare bara för att du är kvinna. Det ojämställda och ofrivilliga deltidsarbetet gör att många kvinnor inte kan leva på sin lön. Det är en av många anledningar till att Handels i avtalsrörelsen tar fajten för rätt till fler timmar på kontraktet och extra höjning av de lägsta lönerna." säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

Rapporten visar att skillnaderna i genomsnittlig timlön mellan män och kvinnor i detaljhandeln inte är större än 3,6 procent. Men när hänsyn tas till arbetstid ökar skillnaderna betydligt till 13,3 procent. Kvinnor i detaljhandeln jobbar i snitt 24 timmar/ vecka medan män jobbar 28. Andelen män som jobbar heltid är hela 15 procentenheter större än andelen kvinnor, med 40 respektive 25 procent som har en heltidsanställning. Det gör att kvinnor i detaljhandeln i snitt tjänar 17 600 kronor i månaden, medan män tjänar 20 300 kronor.

Skillnaderna mellan kvinnors och mäns arbetstid ökar med åldern. I yngre åldrar tjänar män och kvinnor i stort sett lika mycket. Skillnaderna uppstår efter ett par år i arbetslivet och ökar i den ålder då många bildar familj. Män har då oftast heltidskontrakt medan kvinnor fortfarande jobbar deltid. Som störst är inkomstklyftan i sena 50-årsåldern då den i genomsnitt ligger på 5 200 kronor per månad.

Rapporten konstaterar att det inte kommer vara möjligt att åstadkomma jämställda inkomster utan att åtgärda skillnaderna i arbetstid. Parterna kan och bör avtala om:

• Rätt till fler timmar på kontraktet
  • Stopp för hyvling
  • Särskilda satsningar på att höja de lägsta lönerna som det oftast är kvinnor som har

Politiken bör också bidra med reformer för ett jämställt uttag av föräldraledighet, rätt till heltid och ökad anställningstrygghet.

Läs hela rapporten här: Ojämställda villkor - Handelsanställdas förbund