Deltidsarbete är ingen skattefråga

I vårpropositionen signalerar regeringen ett tredje steg i jobbskatteavdraget. Men Handels anser att regeringen bör föreslå åtgärder som stärker kvinnors ställning i arbetslivet istället för att avfärda deltidsproblematiken som en skattefråga. Handels delar inte regeringens uppfattning att sänkt marginalskatt för låg- och medelinkomsttagare ger fler heltidsjobb. Detaljhandelssektorn har till stor del byggts upp på deltidsarbeten och timanställningar. Den som idag arbetar påtvingad deltid eller på timanställning får inte mer heltidsjobb för att marginalskatten sänks. Handels menar att regeringen bör tänka om och tänka nytt för att skapa nya jobb. Huvudansvaret för att ombilda deltidsjobb till heltidsjobb måste läggas på arbetsgivarna. Att gå från att arbeta deltid till att arbeta heltid är en önskan som många arbetstagare har och länge har haft. Det här gäller inte minst kvinnorna i Handels. Det är inte skattenivån som stoppar dem från att ta ett heltidsjobb, det är arbetsgivarnas ovilja att skapa heltidstjänster i kvinnodominerade branscher och sektorer. Sänkt marginalskatt kommer därför inte att lösa deltidsproblematiken. Detaljhandeln är en kvinnodominerad bransch där sex av tio kvinnor har en deltidsanställning. Män däremot arbetar oftast heltid, såväl inom den kvinnodominerade detaljhandeln som inom traditionellt mansdominerade branscher. Att komma tillrätta med deltidsproblematiken är med andra ord en jämställdhetsfråga. Regeringen borde föreslå åtgärder som stärker kvinnors ställning i arbetslivet istället för att avfärda deltidsproblematiken som en skattefråga. Istället för sänkt marginalskatt behövs reformer som stimulerar omformandet av arbetstillfällena från deltid till heltid. I vårbudgeten finns vare sig piska eller morot för att nå detta. Pressekreterare Tomas Ahlbeck 08-412 68 65, 076-766 93 51 tomas.ahlbeck@handels.se www.handels.se