Mycorena tilldelades Green Award från The Swedish-American Chamber of Commerce - New York på InnovateNordics 2021

InnovateNordics 2021 pitchade utvalda toppinnovatörer inom livsmedels- och miljöteknikbranschen från hela Norden sina bolag inför SACCNYs jury och vi på GU Ventures är glada att detta resulterade i att ett av våra portföljbolag som pitchade på eventet, nämligen Mycorena, tilldelades utmärkelsen "Green Award"

SACCNY (Swedish-American Chamber of Commerce, New York) spelar en avgörande roll för att främja entreprenörskap från Sverige på den amerikanska marknaden. Evenemanget InnovateNordics syftar till att visa upp nordisk innovation och belysa och prisa företag som tacklar vår tids globala utmaningar.

Juryns motivering:"För demonstration av innovation och framåtanda, långsiktig potential att påtagligt och positivt påverka miljön och beredskap för kommersialisering."

Som vinnare av tävlingen får Mycorena ett amerikanskt kontor, gratis medlemskap i SACCNY-organisationen och en inträdesbiljett till den amerikanska marknaden. Vinsten blir ett erkännande att bolaget har utmärkt potential för framtida tillväxt och utveckling i USA.

"Som styrelseordförande i Mycorena är jag mycket stolt över att Mycorena tilldelas Green Award, men samtidigt inte förvånad då hållbarhet och cirkulär ekonomi är en ledstjärna för teamet och oss i styrelsen för Mycorena", säger Tore Sveälv, affärsutvecklare GU Ventures.

"Vi är glada över att få detta pris och entusiastiska över potentialen som detta innebär för att expandera vår affärsidé ytterligare utanför Sverige, tack vare SACCNY och Deloitte." - Ramkumar Nair, grundare och VD på Mycorena.

Inte nog med att Mycorena kan fira detta pris, de kan också stoltsera med att de precis knäckt koden för världens första svampbaserade fettingrediens vilket innebär en banbrytande innovation och en fantastisk milstolpe för bolaget.

Mycorena lanserar nämligen en unik svampbaserad fettingrediens som kan förbättra smaken på samma sätt som fett i animaliskt kött, vilket tar växtbaserat köttsubstitut till nästa nivå.

Om Mycorena

Mycorena AB, är ett svensk bioteknikföretag i Göteborg som utvecklar alternativt protein från ätliga svampar. Mycorena använder en unik patentskyddad teknik som använder sidoströmmar från livsmedelsindustrin för att producera 100% veganprotein. Deras varumärke Promyc® lanserades med syfte att lösa de nuvarande proteinutmaningarna som livsmedels- och foderindustrin står inför. Mycorenas process är starkt inriktad på den cirkulära ekonomins tillvägagångssätt.
Mycorena har hittills erhållit flera erkännande- och uppstartsutmärkelser både i Sverige och utomlands. Företaget bygger nu en storskalig pilotanläggning i Sverige, som efter färdigställande blir Skandinaviens första demonstrationsanläggning för att producera en alternativ svampbaserad proteinprodukt med brett användningsområde.

.

Läs mer om Mycorena: www.mycorena.com

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Tore Sveälv

Affärsutvecklare GU Ventures +46 (0) 707 49 93 62

Mycorena firar "första spadtaget" till sin nya produktionsannläggning i Falkenberg!

Mycorena AB, det nya FoodTech-företaget från Göteborg, hade denna vecka en invigningsceremoni för sin produktionsanläggning som ska byggas i Falkenberg. Företaget, som har som mål att förändra proteinindustrin mot en mer hållbar och hälsosam framtid, har fått internationell uppmärksamhet för sin banbrytande produkt och har ett starkt team som firar milstolpe efter milstolpe.

Bild från videon

Entreprenören Ramkumar Nair från Mycorena berättar om inkubatorns betydelse

GU Ventures har genom åren stöttat många drivna entreprenörer i utvecklingen av mer än 240 nya affärsidéer, som i sin tur har lett till inte mindre än 140 företag som bedriver verksamhet idag. I denna film får ni möta en av dessa entreprenörer som heter Ramkumar Nair, grundare till det prisade foodtech-företaget Mycorena AB. Här berättar han vad samarbetet med GU Ventures har haft för betydelse