Foto: Saab AB

Pressmeddelande -

GKN Aerospace på Frihamnsdagarna 2024: "Västsvensk försvarsindustri säkrar framtiden för regionen, Sverige och NATO"

GKN Aerospace bjuder in till en paneldebatt under Frihamnsdagarna i Göteborg för att tillsammans med SAAB Surveillance diskutera hur den västsvenska försvarsindustrin kan bidra till högteknologiska jobb i regionen, ett starkare försvar för Sverige och ökad säkerhet inom NATO.

GKN Aerospace arrangerar en paneldebatt under Frihamnsdagarna i Göteborg den 30 augusti, där fokus ligger på framtiden för Sveriges försvarsindustri. Sverige är ett högteknologiskt land med ett starkt försvar som bland annat bygger på Gripen-systemet och en avancerad ubåtsflotta, samt sofistikerad övervakningskapacitet. En stor del av Sveriges försvarsindustriella produktion sker i Västsverige, vilket bidrar till att skapa och behålla högteknologiska jobb inom regionen, vilket har betydelse för både Sveriges och NATOs säkerhet.

Diskussionen kommer att belysa frågor som hur vi kan fortsätta att utveckla kvalificerad försvarsmateriel nationellt, och om Sverige bör bibehålla sitt fokus på inhemsk produktion eller i högre grad övergå till inköp från andra länder.

Paneldeltagare:

• Stefan Oscarsson, affärsområdeschef Governmental Solutions, GKN Aerospace
  • Ann-Sofie Alm, riksdagsledamot, Moderaterna
  • Kenneth G Forslund, riksdagsledamot, Socialdemokraterna
  • Fredrik Follin, marknadschef, Saab Surveillance

Moderator: Rudolf Antoni, regionchef Västra Götaland, Svenskt Näringsliv

GKN Aerospace på Frihamnsdagarna, fredag 30 augusti, 16.20-17.00, Kajskjul 105: Västsvensk försvarsindustri ger regionen högteknologiska jobb, Sverige ett starkare försvar och NATO säkerhet. Hur ser framtiden ut?

GKN Aerospace är en av världens ledande leverantörer av flyg- och rymdteknik och är verksamt på 38 platser i 12 länder med cirka 15 000 anställda. GKN Aerospace i Sverige är huvudkontor och utvecklingscentrum för koncernens flygmotorverksamhet. Man har en lång historia som partner och leverantör av flygmotorer till den svenska Försvarsmakten samt som designpartner till världens flygmotorföretag och till Europas rymdprogram. GKN Aerospace Sweden har sin verksamhet i Trollhättan med cirka 2000 anställda.

Petra Nordlund

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation 070-087 18 77