Best Western Plus Sthlm Bromma har minskat sitt matsvinn från 307 till 96 gram/gäst

I januari 2023 hade Best Western Plus Sthlm Bromma ett totalt matsvinn på 307 gram/per gäst. Vi har glädjen att berätta att de, i maj, minskat sitt matsvinn till 96 gram/gäst. Det innebär en minskning på hela 68.7% vilket är helt i linje med våra nationella matsvinnsmål.

De har gjort ett fantastiskt jobb med att minska matsvinnet och fortsätter att minska matsvinnet varje månad.

Här är kökschefens tips på hur restaurangen har lyckats att minska sitt matsvinn

1) Återanvänder nästan allt (inte det som varit ute på buffé) till nya rätter

2) Planerar kvällsmenyerna så att det klaffar med dagens lunch.

3) Lagar enbart mat från grunden, både lunch och a’la carte, ger oss bra koll på hela kedjan.

4) "Jobbar kort!" Det vill säga att vi tillagar maten á la minut, allt eftersom gästerna kommer och kan på så vis matcha produktion med efterfrågan.

Samarbetet med Generation Waste har för Best Western Plus Sthlm Bromma inneburit att de kan ta kontroll över matsvinnet samtidigt som de sparar pengar. För Best Western Plus Sthlm Bromma ligger samarbetet med Generation Waste helt i linje med deras övriga hållbarhetsarbete.