Kunskap förbygger olyckor

Kunskap förbygger olyckor

En stor bilbrand uppstod i torsdags på en långtidsparkering nära Lissabons internationella flygplats. Bilarna hade parkerats med minimalt avstånd från varandra för att få plats med så många som möjligt på en liten yta. Återigen ser vi hur okunskap om lämpligt avstånd mellan bilarna bidrog till att branden spred sig okontrollerat. Kraftig vind medförde att branden växlade riktning flera gånger och tände eld på bil efter bil. Enligt vad Fordonsjuristen kunnat utröna startades branden av en elbil. Branden medförde att 140 brandmän tvingades arbeta med släckningsarbetet under fem timmar. Branden, som upptäcktes runt klockan 18.00, blev väldigt omfattande och över 200 bilar antändes.

Kostnaderna för branden i Lissabon kommer bli astronomiska och jag tror inte att försäkringsbolaget kommer ersätta alla bilägare, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Parkeringsbolaget borde ha insett att bilarna stod så tätt att det skulle kunna utgöra en betydande risk vid en brand i en bil och att branden snabbt skulle sprida sig till närliggande bilar.

Skadeståndsanspråken får bilägarna ställa mot långtidsparkeringen eftersom man har orsakat ett avsevärt större försäkringsfall än vad som borde varit fallet på grund av för tätt parkerade bilar, enligt Bo Ericssons bedömning. Därmed kan ersättning utebli eller minskas med ett särskilt avdrag efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.

I trafikförordningen (1998:1276) finns bestämmelserna om hur man får parkera i Sverige. Ett fordon får inte stå så att det hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon eller så att det hindrar andra fordon från att komma iväg. Med det som utgångspunkt bör det vara minst 120 cm mellan fordon som är parkerade. Risken för att elden skulle sprida sig i det läget vore avsevärt mindre, säger Bo Ericsson.

Vad gäller skadade elbilar

När Fordonsjuristen håller juridikutbildning tar vi alltid upp ansvarsfrågan om vem som har ansvaret för en bil som kommer bärgad till verkstaden, och när ansvaret övergår från bärgaren till verkstaden.

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen har tagit fram ett avtal till våra medlemmar som vi rekommenderar att man använder för att ingå avtal med de bärgare man anlitar. I första hand berör det här skadeverkstäder men även alla serviceverkstäder omfattas. Den enkla anledningen är att när en elbil blir bärgad till verkstaden vet man inte vad det är för fel på elbilen.

Lågor från en elbil som har en termisk rusning blir lätt fem meter långa. När det gäller skadade elbilar rekommenderar vi därför som minimum 10 meters avstånd till byggnad, fordon, annat brännbart material och andra känsliga objekt i händelse av brand.