Bo Ericsson & Ulf Stefansson, Fordonsjuristen. Foto Fordonsjuristen

En vanlig dag hos Fordonsjuristen

- Under många års tid har jag och Ulf Stefansson hjälpt medlemmar som hamnat i konflikt med kunder. En del som kontaktat oss har inte varit medlemmar men nu vill de ansluta sig bums då de hamnat i konflikt med en kund och behöver hjälp. Det är som att ringa till sitt försäkringsbolag och säga: jag har krockat min bil idag men jag har bara trafikförsäkring och nu vill jag helförsäkra min bil, går det bra? En del brukar säga att vi har klarat oss väldigt bra och vi löser problemen med våra kunder. Det brukar ofta betyda; vi rabatterar arbetet eller så tar vi inte betalt. Ibland kan det vara bra av goodwillskäl eller av kundvårdsskäl att inte ta betalt men generellt sett är det ingen bra lösning. Om det är en krävande kund eller om det handlar om mycket pengar borde vi göra en skriftlig överenskommelse, det brukar jag alltid ta upp när jag håller en juridikutbildning, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Under årens lopp har jag och Ulf Stefansson varit med i Tingsrätter tillsammans med medlemmar och alla har varit mycket tacksamma för stödet. För närvarande är Fordonsjuristen med som stöd eller sakkunnig i två olika Tingsrätter.

Tänk att slippa oroa sig när en konflikt uppstår, visst vore det skönt? Hos Fordonsjuristen har vi både tekniska och juridiska kunskaper och är mycket vana att hantera besvärliga situationer. En sak är säker, alla som har med kunder att göra kommer förr eller senare att behöva juridisk hjälp. Frågan är, hur mycket ska hjälpen få kosta?

Vanliga juridikfrågor som Fordonsjuristen hanterar dagligen:

1. Vem ska betala när kunden påstår att vi har förstört bilens fälgar vid omläggning av däck?
  2. En kund har inte hämtat ut inlämnade hjul på över ett år, vad ska vi göra med dem och hur ska vi hantera detta?
  3. Kunden påstår att vi har skadat bilen när vi hade den på verkstaden, vem ska betala för det?
  4. Hur ska vi kunna konkurrera när grannen inte betalar moms eller arbetsgivaravgifter och vad kan vi göra åt det?
  5. Hur ska vi bemöta och agera vad gäller följande krav?
    ”Jag är den nuvarande ägaren av fordonet: XXX123. Vänligen skicka mig fakturan på det arbete ni har utfört på min bil i februari 2023 åt den tidigare ägaren, och bevis på att arbetet har utförts på bilen. Skicka detta så fort som möjligt så att vi kan nå en vänskaplig överenskommelse och undvika att ta detta vidare till domstol”.
  6. Kunden påstår att vi har krockat hans bil, när den stod på vår parkering, vem ska betala?
  7. Vi drog av insprutaren när vi skulle byta den på kundens bil. Vi har lämnat pris på 4800 kr men nu måste vi lyfta på toppen och det kommer kosta 24 900, vem ska betala för merkostnaden?
  8. Kamremmen hoppade under en provkörning, nu menar kunden att vi ska betala reparationen eftersom vi har förstört bilen.
  9. Kunden påstår att vi har förstört lacken när vi polerade bilen. Nu vill kunden ha bilen omlackad, vad ska vi göra?
  10. Kan GA kräva reparation på en auktoriserad verkstad för att rostskyddsgarantin ska gälla?
  11. Hur ska vi bli av med en bil som kunden inte har hämtat ut på sex månader?
  12. Vem kan hjälpa oss med ett tekniskt utlåtande?
  13. Kan ni hjälpa oss, vi är brukar klara oss själva men nu är vi anmälda till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Om ni ansluter er till Fordonsjuristen senast den sista juni får ni 50% rabatt på medlemsavgiften (som gäller för året ut). Dessutom ingår fina rabatter innehållande bland annat bränsleavtal från Samköpsgruppen, bra verkstadsförsäkring via Försäkringskompetens som uppfyller SERMI-krav. Rabatterna överstiger ofta kostnaden för medlemsavgiften.

Ni kan läsa mer om våra samarbetspartner här: https://www.fordonsjuristen.se/samarbetspartner/

Fordonsjuristen gör massor av saker för branschen som du kan läsa om här: https://www.mynewsdesk.com/se/stories/stories?q=fordonsjuristen

Läs om hur man blir medlem här:

Välkommen till Fordonsjuristen, din partner i branschen.