Ulf Stefansson & Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Fordonsjuristen deltog på konsumentvägledarnas nätverksträff i norr

I samband med att konsumentvägledarna i norra Sverige hade sin nätverksträff bjöds Fordonsjuristens Ulf Stefansson och Bo Ericsson in för att presentera lite bransch-nyheter och diskutera aktuella frågeställningar.

Ulf hade blivit ombedd att beskriva de problem konsumentvägledarna ställs inför när konsumenter ska köpa och sälja sin bil. Bland annat diskuterades risker med att köpa och sälja sin bil privat men också problematiken kring privatleasing samt regelverket när en bil säljs helt eller delvis på distans.

Man tog även upp de nya referaten från ARN som berör nya konsumentköplagen och distansavtalsagen, där Ulf och Bo delvis varit delaktiga i besluten genom utökad nämnd (s.k. tresits).

Bo Ericsson hade en genomgång av SERMI och vilka nya krav verkstäderna ställs inför när certifieringen införs. Alla var rörande överens om att det finns ett behov av att informera om vad SERMI innebär för bilägaren och varför hon eller han helt plötsligt kan behöva visa sin legitimation när bilen lämnas in hos verkstaden.