Foodmark ansluter sig till den globala standarden Science Based Targets initiative (SBTi)

Foodmark ansluter sig till Science Based Targets initiative

I Foodmark har vi ett mål om att uppnå 100% CO2-neutralitet i hela värdekedjan senast till 2050. För att förplikta oss ytterligare till detta mål har Foodmark nu anslutit sig till den globala standarden Science Based Targets initiative (SBTi) som hjälper företag att se till så att deras klimatmål lever upp till Parisavtalet.

Hittills har 69 svenska verksamheter anslutit sig till SBTi och blivit registrerade. Och inom sektorn Food and Beverage Processing finns 6 svenska företag med på listan, varav Foodmark är ett av dessa. Klicka här för att se listan över företag som hittills har blivit registrerade.

Samtliga tre bolag inom Agrakoncernen har anslutit sig till SBTi och i vår senaste hållbarhetsrapport har vi med en intervju med vår hållbarhetsdirektör, Emilie Olderskog, som handlar just om våra ambitiösa klimatmål. Delar av intervjun kan du läsa här nedan:

(intervju med Agras hållbarhetsdirektör, 26 feb 2021)

– Foodmark ägs av ett norskt familjeföretag med långsiktighet som en viktig värdering. Därför är det helt naturligt att vi tar vår del av ansvaret för att begränsa den globala uppvärmningen till maximalt 1,5 grader, säger Agras hållbarhetsdirektör Emilie Olderskog.

Hon berättar att Foodmark kartlagt klimatavtrycket i hela värdekedjan. Därefter har en ambitiös klimatambition satts i linje med det internationellt erkända initiativet Science Based Targets.

– Redan 2025 kommer hela vår produktion att vara klimatneutral och vi kommer att halvera utsläppen från vår egen verksamhet till 2023. I tillägg ska vi ställa krav till våra leverantörer om att de också sätter vetenskapsbaserade klimatreduceringsmål. Det kommer att få stora följdeffekter och är viktigt i arbetet med att nå klimatneutrala produkter i god tid innan 2050, säger Olderskog.

– Vad menar du egentligen med att produktionen kommer att vara klimatneutral?

– Det betyder att våra fabriker och kontor kommer att få vad som kallas ”nettonollutsläpp”. Det handlar om två saker: från och med januari i år köper vi 100 procent förnybar elkraft, samtidigt arbetar vi med att fasa ut oljeuppvärmningen i vår fabrik på Gotland och ställa om till mer klimatvänliga köldmedier. För att kompensera för eventuella återstående utsläpp ska Foodmark överväga klimatprojekt tillsammans med leverantörer av viktiga råvaror.

– Det är naturligt att Foodmark är med på att säkerställa en framtida klimatsmart tillgång av råvaror och samtidigt bidrar till att bevara viktiga arbetstillfällen, påpekar Olderskog.

Info om SBTi

Science Based Targets initiative (SBTi) är ett samarbete mellan UN Global Compact, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF) och Carbon Disclosure Project (CDP). Initiativet ger stöd till företag att sätta vetenskapligt baserade utsläppsminskningsmål.

Klicka här för att läsa mer om SBTi.