Endast tre av tio chefer planerar att helt släppa jobbet under semestern.

Chefer har svårt att släppa jobbet under semestern – många förväntas jobba, andra kan inte låta bli

Fler än fyra av tio chefer planerar att aktivt arbeta under semestern, antingen för att de förväntas vara tillgängliga eller för att de själva inte kan låta bli. Tre av tio chefer planerar kolla mailen sporadiskt. Endast 29 procent av cheferna tror sig kunna släppa jobbet helt under semestern. Det visar ny statistik från Falck. Men att inte låta semestern vara just semester kan vara skadligt i det långa loppet.

- Att inte släppa jobbet under semestern påverkar återhämtningen och möjligheten att koppla av och vara närvarande. Det gäller också för chefer. Att skapa utrymme att delegera ansvar, ligger i linje med att “leva som man lär" och vara en förebild, säger Lena-Karin Allinger, psykolog och organisationskonsult på Falck (fd Previa).

Falck har skickat ut en enkät till 11 000 personer i företag och organisationer över hela landet för att ta reda på om chefer kommer kunna släppa jobbet under semester. Totalt inkom 600 svar. Svaren visar att många chefer fortsätter jobba även under semestern. Endast 29 procent av cheferna uppger att de kommer vara helt frånkopplade från jobbet under semestern.

Totalt 44 procent planerar att aktivt jobba, antingen frivilligt eller på grund av att det förväntas. Hälften av dem (22 procent) måste arbeta och förväntas vara tillgängliga, men lika många är de chefer som inte förväntas arbeta men ändå inte kan låta bli. Drygt var fjärde chef (27 procent) uppger att de avser kolla mailen sporadiskt.

Diagram. Till dig som är chef: Kommer du kunna släppa jobbet under semestern?

Att chefer har svårt att släppa jobbet visar även tidigare undersökningar från Falck. Rapporten ”Hur mår chefen” som Falck släppte tidigare i år baserad på kartläggningar av drygt 4 000 chefer visar att över 50 procent av Sveriges chefer har svårt att koppla av hela eller delar av tiden.

- Det är hög tid att sätta chefens arbetsmiljö på agendan. Det behöver finnas organisatoriska förutsättningar för chefer att “checka ut” och ta semester utan förväntan om att vara tillgängliga. Här är företagskulturen viktig. Hur vill vi ha det i vår organisation? Hur ser vi på balansen mellan arbete och fritid, oavsett om vi är chefer eller medarbetare, säger Lena-Karin Allinger.

Förutsättningarna kring semester ser olika ut på olika arbetsplatser. För att värna om att så många som möjligt ska kunna varva ner från jobbet krävs kommunikation på arbetsplatsen om semestern och synen på den. Det är även av högsta vikt att planera utifrån hela arbetsgruppen. Kanske kan en kollega som är i tjänst under sommaren ta över en arbetsuppgift. Att prata i arbetsgruppen, hitta omtanken och respekten för varandra möjliggör att fler kan ha en vilsam semester.

Det är även hjälpsamt att inför semestrarna tydligt kommunicera vilka som kommer gå semester, hur länge de planerar att vara borta och vilka alternativa kontaktpersoner som finns tillgängliga. För den som ändå måste jobba på semestern finns några metoder att ta till.

- Istället för att dutta hela tiden och vara tillgänglig hela semestern är det bättre att planera för en dag eller två timmar i veckan. Det gör att arbetet sker under en kontrollerad tid. Det går då att hitta ro i vetskapen om att det finns planerad tid för de där arbetsuppgifterna och du behöver inte jobba lite hela tiden, säger Åsa Miemois, hälsoutvecklare på Falck (Fd Previa).

Under semestern är det även extra viktigt att tänka på gränssättning, prioritering och acceptans.

- Vi har alla ett egenansvar att sätta gränser. Om man har ett jobb där det är enkelt att kolla mailen kan det vara bra att påminna sig om att inte prioritera jobbet under sin semester. Det är lätt att få dåligt samvete då, och då blir acceptansen viktig. Du har inte sagt nej till jobbet, utan sagt ja till en meningsfull och återhämtande semester, säger Åsa Miemois,

Tips och råd för att undvika jobbstress före, under och efter semestern:

Före semestern:

• Planering. Se hur du kan planera och prioritera dina arbetsuppgifter så att du kan lämna jobbet i ett hanterbart läge. Försök beta av ”att göra listan”. Se om vissa saker kan vänta till efter semestern. Prioritera vad som behöver bli klart.
      • Överlämning. Planera för hur du bäst överlämnar arbetsuppgifter och ansvar till kollegor, så du kan känna dig trygg med att jobbet sköts under din frånvaro.
      • Kommunikation. Kommunicera med dina kollegor, medarbetare och din chef om dina semesterplaner. inkludera då att sätta gränser och hantera förväntningar.

Under semestern:

• Avkoppling – mentalt, fysiskt och socialt. Hitta variation som hjälper dig att släppa jobbtankar och stressa ner. Ta ner förväntningarna på din egen prestation, både kopplat till jobbet och privat.
      • Digital detox. Försök minska användningen av digitala enheter och sociala medier för att verkligen koppla av och vara här och nu. Landa in i dig själv och ditt liv och dina förutsättningar utan att ständigt jämföra med andra.
      • Dagliga rutiner. Skapa dagliga rutiner som främjar social och positiv interaktion, återhämtning, fysiska aktiviteter och hobbys.

Efter semestern:

• Vikten av återhämtning. Förstå varför återhämtning är avgörande för din hälsa och produktivitet. Fundera på hur du kan skapa utrymme för detta efter din semester.
      • Aktiviteter som ger energi. Identifiera aktiviteter som verkligen fyller på din energi och ger dig glädje. Planera in och prioritera dessa aktiviteter.
      • Reflektion och framtidsplanering. Passa på att använda semestern till att reflektera över ditt arbete och sätta mål för framtiden. Det kan ge dig en känsla av syfte och motivation när du återvänder till jobbet.

Med 1 000 experter på närmare 100 enheter över hela landet är Falck Sveriges mest kompletta leverantör av tjänster inom hälsa och arbetsliv. Vi erbjuder företagshälsovård, kris- och personalstöd, omställnings- och karriärtjänster samt primärvård och hälsotjänster för privatpersoner. Våra tjänster inom hälsa och arbetsliv når 1,2 miljoner människor över hela Sverige och bidrar till ett hållbart arbetsliv och privatliv för alla.

Sveriges största företagshälsa Previa har ingått i Falck-gruppen sedan 2014. I januari 2023 upphörde Previa helt som namn och varumärke, och tidigare Previa går numera helt under varumärket Falck.

Läs mer på falcksverige.se

Läs mer på falcksverige.se