10 stora inredningstrender

Runda speglar, trämöbler och graciösa lampor. Det är så vi trendkänsliga svenskar inreder våra hem just nu. Linda Johansson på Nood Stockholm står bakom flera av våra bostadsstylingar och hon guidar oss till de största inredningstrenderna.

Linda arbetar dagligen med att styla kundernas hem och har därför bra koll på vilken inredning som gäller. Att ta hjälp av en professionell inredare när du planerar att sälja din bostad lönar sig många gånger, då bostadens värde kan stiga med uppåt 15-20 procent enligt flera undersökningar. Linda har spanat hur vi svenskar inreder våra hem just nu och hittat tio trender som sticker ut lite extra.

1. Den runda spegeln

Den runda spegeln har blivit mer regel än undantag i många svenskars hem. Formen ger ett mjukt intryck och passar i de flesta rum. Spegeln är ett bra komplement till tavlor, utan att sätta en viss stil. Den får även hemmet att kännas ljusare i och med att den reflekterar ljus i rummet. En twist på den runda spegeln är varianter i asymmetriska och vågiga former. ”Vi ser dom mycket i olika stylingar nu” säger Linda.

2. Blanda gammalt och nytt

Trenden att köpa second hand och vintage är jättestor. Flera företag har startat egna secondhand-butiker under sina varumärken. Många väljer att blanda unika möbler och inredningsdetaljer med exempelvis Mio, Ikea, Ellos och Folkhemmet för att skapa en mer personlig stil i hemmet. ”Vi på Nood har under lång tid arbetat med en blandning av second hand och nytt för att skapa ett mer personligt hem till våra kunder. Trenden har exploderat under det här året i både mode och inredning. Det känns riktigt bra ur ett miljöperspektiv samt såklart för ekonomin. Vi tror att den här trenden kommer hålla i sig framöver", säger Linda.

3. Trä trä och åter trä

Trä och naturmaterial har gjort en stor comeback under året. Trä i hemmet skapar en varm och ombonad känsla och har blivit ett naturligt inslag i många svenskars hem, i alltifrån träpaneler, skåp, soffbord, matbord och stolar. Alla träslag är populära som exempelvis ek, furu, valnöt och vitbetsad trä. ”Det är roligt att den här trenden har kommit tillbaka med tanke på att träpaneler var det mest omoderna man kunde ha för ett par år sedan", säger Linda.

4. Transparenta möbler

Möbler i plexiglas eller glas är en ihållande trend inom stylingvärlden som du bland annat ser i soffbord, matbord och sidobord. Materialen är tacksamma att arbeta med i styling eftersom ljuset flödar igenom möbeln, vilket gör att rummet känns större, samtidigt som möblerna sprider ljus. Möbler i plexiglas och glas bidrar även till en lyxig känsla i hemmet. Taklampor i genomskinliga material är tacksamma i en styling eftersom de inte skymmer inredningen i bilderna. ”Materialen kanske inte är så praktiskt, men det är värt det. Ett stort plus är att materialen även passar de flesta inredningsstilar", säger Linda.

5. Retrotrenden

Influenser av retro och framförallt 70-talet kommer starkt in i hemmen just nu i form av lampor, ryamattor, vaser och skulpturer. Det är mycket randiga mönster och färger som tas upp även i textilier och annat.

6. Färg och mönster

Efter en lång period med lugnare färger som greige verkar det som att folket längtar efter en kontrast. ”Det är kul att se hur de stora modebutikerna som H&M frontar med mörkblått, mönstrat och gult. Efter en lång period av gråa och beigea nyanser börjar det poppa i butikerna. Det känns roligt!”, säger Linda.

7. Mjuk teddy

En trend som har varit framträdande det här året är att flera möbler har klätts in i teddy. Kan det vara så att året med pandemin har krävt lite mjukare och snällare material i våra hem? Vi ser framförallt teddy på soffor, fåtöljer, runda pallar och prydnadskuddar. ”Vi tror att trenden är mer tillfällig. Vi använder det inte så mycket i våra homestylingar med tanke på att materialet lätt blir smutsigt, samt att det är opraktiskt att arbeta med och frakta. Vi väljer hellre klassiska material och tar in trender och influenser i exempelvis färger, dekorationer och belysningspunkter", svarar Linda.

8. Lyxiga gardiner

De lyxiga gardinerna med hotellkänsla är en trend som håller i sig. Särskilt i homestyling är det tacksamt med lyxiga gardiner för att skapa en ombonad känsla i en bostad. ”Vi har sett hotellgardinerna även under tidigare år och trenden verkar inte försvinna framöver", säger Linda.

9. Abstrakt konst

Trenden med abstrakt konst och större canvas i naturnära toner och struktur i målningen har kommit starkt under de senaste året. När det kommer till motiven är det mycket siluetter och Bauhausmotiv som är populärt, det får gärna vara mycket färger och mönster. ”Stora canvas i stället för en tavelvägg är tacksamt när man stylar bostäder, eftersom man inte behöver göra lika många spikhål. För ett par år sedan var det populärt med en stor tavelvägg medan man idag hellre väljer färre tavlor. Det gör det också lättare för spekulanterna att fokusera på bostaden”, säger Linda.

10. Varianter av Vertigo Pendel-lampan

Ända sedan möbelkedjorna har börjat göra varianter av "Vertigo Pendel lamp" syns de allt oftare i folks hem. Både originalet och kopiorna är populära. "Lampan kräver lite mer takhöjd och rymd och den får gärna hänga ner en bit. Det gäller därför att anpassa storlek på lampan efter rummet som ska inredas", tipsar Linda.