Cup Stool - Design Luca Nichetto

Cup Stool - Design Luca Nichetto

En del gillar att dra ut på konversationen medan andra gillar att hålla den kort, precis som de tar sitt kaffe. Oavsett vad din stil är eller vilken situation det gäller, är Cup en pall som passar alla typer av pauser. Denna bärbara sittmöbel består av en ihålig cylinder av återvunnen papp och restmaterial från Edsbyns produktion. Med ett taktilt handtag i sidan utav svenskt stål, och en stoppad sitts som kan kombineras i olika färger, kommer Cup definitivt att tillföra rummet karaktär.

“Det finns många pallar som är skapade för ett tillfälligt sittande inom den så kallade “nomad typologin”. Så jag började med att undersöka var dessa pallar används mest, vilket är nära serveringar, barer och kaféer. Jag föreställde mig hur personerna satt och pratade under sin paus och insåg att det här egentligen är en “fika” – en väldigt kär svensk rutin som såklart är kopplat till kaffe. För att hedra den, skalade jag upp kaffekoppen och designade ett metallhandtag som ett öra i sidan av en cylinder med en stoppad sitts. Och för att göra det mer lekfullt skulle också ditt val av färg på pallen kunna reflektera hur du tar ditt kaffe. Förhoppningsvis ger det här användaren inte bara en behaglig paus, utan även ett leende.

Det kanske är italienaren i mig, men lekfullhet är en del av min designkultur. När det kommer till ny design är det avgörande att hålla sig relevant i och med den enorma konkurrensen inom segmentet. Så jag är övertygad om att när tillfället ges, ska man använda storytelling för att skapa ett känslomässigt band till användaren. Att hitta ett bra narrativ i ditt objekt är nyckeln till att ge användaren en djupare uppskattning för möbeln som går bortom funktionalitet.” / Luca Nichetto

BIO
Luca Nichetto (f.1976 Italien) tog examen i industridesign från Istituto Universitario di Architettura di Venezia (IUAV) år 1998, och arbetade därefter för klassiska italienska producenter som Salviati och Foscarini innan han startade sin studio i hemstaden Venedig år 2006. Genom internationella uppdrag för producenter som Moooi (NL), Established & Sons (UK) och Bernhardt Design (US), växte studion snabbt och ytterligare ett kontor kunde etableras i Stockholm år 2011. Nichetto har verkat som creative director för möbelföretag som Wittmann (AT), Zaozuo (CN), och förutom möbel- och produktdesign, har studion även gjort uppmärksammade inredningar för klienter som franska modehuset Hermés. År 2022 publicerades den första omfattande monografin om Luca Nichetto på förlaget Phaidon.

--------------------------

Some like to savour a conversation and others like to keep it short, just like their coffee. Irrelevant of style and circumstances, Cup is a stool that accommodates all kind of breaks. This nomadic furniture, is built with a hollow cylinder in recycled cardboard and leftover material from Edsbyn’s production. With a tactile metal handle in Swedish steel on the side, and an upholstered seat that can be combined in various colours, Cup is sure to add flavour to the room.

“There are many stools designed for temporary seating within the so-called ‘nomad typology’. So, I began by looking into where these stools are most commonly used—near canteens, bars or cafés. I imagined people sitting, chatting during a break, realising these are ‘fika’ moments, a cherished Swedish routine linked to coffee. To honour this, I scaled up the coffee cup, designing a metal handle resembling an ear attached to a cylinder with an upholstered seat. To make it even more playful, the colour choice could reflect how you take your coffee. Hopefully it offers users not just a pleasant break but also a smile.

Maybe it is the Italian in me, but playfulness is in my design culture. When it comes to new design, staying relevant is crucial because of the amount of furniture competing in the same category. So, I truly believe that, whenever appropriate, storytelling should be used to create an emotional connection with the user. Finding a good narrative within your object is key to giving the user a deep appreciation for the furniture that goes beyond sheer functionality.” / Luca Nichetto

BIO
Luca Nichetto (b.1976 Italy) graduated in industrial design at Istituto Universitario di Architettura di Venezia (IUAV) 1998, and worked at classic Italian companies like Salviati and Foscarini before founding his studio in the hometown of Venice in 2006. The studio grew fast through international assignments for producers such as Moooi (NL), Established & Sons (UK) och Bernhardt Design (US), and in 2011 a second studio was established in Stockholm. Nichetto has acted as creative director for furniture companies Wittmann (AT), Zaozuo (CN) and besides from furniture- and product design, the studio also have made widely publicised interiors for clients like French fashion house Hermés. In 2022, the first comprehensive monograph on Luca Nichetto was published by Phaidon.

Louise Björklund

Commercial Communicator +46 76 535 75 25

Elevating Spaces since 1899

Vad som började 1899 som ett litet snickeri i samhället Edsbyn växte till en av Nordens största möbelfabriker, och under åren som gått har verksamheten kännetecknats av vågade nysatsningar. Mellan 1934–1984 producerade vi träskidor till försvaret, vinnare av Olympiska medaljer, och mängder med familjer. Av spillvirket tillverkade vi pinnstolar som användes för att möblera upp folkhemmet. Utöver våra kollektioner för hemmet har vi levererat förvaringssystem och kontorsmöbler till företag, myndigheter och institutioner. Vi
mötte internet vid millennieskiftet med elektroniska höj- och sänkbara arbetsbord och ställde om oss för att samtidigt bli landets första möbelföretag med en Svanenmärkning (2001). Som ett av Sveriges äldsta möbelföretag, med en fast bas i Edsbyn, kan vi stolt säga att vi varit med och gjort begreppet Svensk Design synonymt med god form och funktion.

Edsbyn

Karlsvägen 2