Leyla Sarac och Virpal Singh är finalister i Årets Företagare i Stockholms stad.

Leyla Sarac och Virpal Singh är finalister i Årets Företagare i Stockholms stad

Leyla Sarac och Virpal Singh, som driver den snabbväxande digitala tolkförmedlingen DigitalTolk, var finalister med chans att kamma hem utmärkelsen Årets Företagare i Stockholms stad 2023. Utmärkelsen uppmärksammar innovativa företagare i Sverige som driver företag på ett lönsamt och hållbart sätt och bidrar till samhällsutvecklingen.

DigitalTolk har haft en snabb organisk tillväxt och utsetts till både årets Supergasell och årets Framtidsgasell, med den digitala plattformen som avgörande framgångsfaktor. Visionen framåt för grundarna är att utveckla bolaget, expandera utomlands och att fortsätta göra skillnad.

– Det är en stor ära att bli finalist i en utmärkelse som hyllar innovativt och hållbart företagande i Sverige, säger Leyla Sarac och Virpal Singh. De förklarar vidare att fröet till DigitalTolk såddes i samband med den stora flyktingvågen 2015, vilket fick dem att se att det fanns ett stort behov av snabb tillgång till duktiga tolkar.

DigitalTolk erbjuder en lättnavigerad digital plattform där bokningssystemet bygger på att matcha det specifika uppdragets karaktär med tolkens kvalifikationer och erfarenheter. Genom denna automatiska matchning kan DigitalTolk boka en tolk på under 15 sekunder vid akutbokning och blir därmed Sveriges snabbaste tolkförmedling.

– Bokningssystemet bygger på smarta algoritmer som tar hänsyn till allt från tolkens intressen, erfarenhet av tolken, feedback, kompetens, utbildningsnivå och geografisk närhet. Det spelar ingen roll var kunden är verksam, utan all matchning sker utifrån det specifika uppdragets karaktär, förklarar Leyla Sarac och Virpal Singh.

Årets Företagare i Stockholms stad utseddes den 16 maj och gick denna gång till Anna Kälvemark och Firas Al-Saffar, för deras framgångar med Complyit AB. Leyla Sarac och Virpal Singh gratulerade vinnarna och firade sin finalplats, tillsammans med kollegor från kontoret, på Operaterrassen i Kungsträdgården samma kväll.

Information – Årets Företagare:

Utmärkelsen Årets Företagare anordnas av Företagarna som företräder runt 60 000 företagare genom 250 lokalföreningar. Genom utmärkelsen Årets Företagare uppmärksammar de innovativa företagare i Sverige som driver företag på ett lönsamt och hållbart sätt och bidrar till samhällsutvecklingen. Länsfinalen går av stapeln den 20 juni och riksfinalen den 2 oktober 2023.

Agnes Ljung Lindberg, Digital Marketing Lead

Vi har revolutionerat tolkbranschen sedan 2015. Genom vårt bokningssystem matchar vi automatiskt dina unika behov med vårt omfattande nätverk av 6000 professionella tolkar och översättare, som kan leverera på över 210 olika språk och dialekter. Oavsett tidpunkt eller tillfälle, kan du alltid lita på oss för rätt kompetens efter dina behov.