DigitalTolk i Almedalen 2023.

DigitalTolk kräver ökad representation och samverkan under Almedalsveckan

DigitalTolk, en ledande förmedlare av tolkningstjänster, stärkte sitt engagemang för ökad inkludering och samverkan mellan näringslivet och den offentliga sektorn under Almedalsveckan. Under dagarna lyssnade och deltog bolaget på en rad inspirerande seminarier och paneldebatter, där behovet av ökat samarbete med tolkförmedlingar för att lösa samhällsproblem betonades.

Samtliga paneler var överens om att det finns ett stort behov av att näringslivet och det offentliga samverkar för att adressera viktiga frågor som integration, tillämpning av artificiell intelligens (AI) och utmaningar på arbetsmarknaden. DigitalTolk delar denna uppfattning och ser samverkan som en nödvändig komponent för att uppnå verkliga förändringar och lösa komplexa samhällsutmaningar.

– Almedalsveckan ger oss möjligheten att träffa och utbyta idéer med upphandlare och beslutsfattare inom både näringslivet och den offentliga sektorn. Genom dessa möten får vi en djupare insikt i deras behov och kan bättre anpassa vårt fokus framåt för att möta deras krav och förväntningar. Vi är även noggranna med att betona vikten av att upphandla på kvalitet, förklarar Mikael Wall, Head of Sales på DigitalTolk.

Däremot noterade DigitalTolk en betydande brist på representanter från de grupper som ofta diskuteras i sammanhang som rör utanförskap, såsom unga, äldre och icke-svensktalande. För att debatten och beslutsfattandet ska bli mer nyanserat och inkluderande, är det avgörande att ta med perspektiv från dessa grupper i högre utsträckning.

Almedalsveckan kallar sig själva för den demokratiska mötesplatsen för alla. Trots detta har samtliga riksdagspartier som kontaktades tackat nej till erbjudandet om språktolkning. Det anser DigitalTolk resultera i en brist på inkludering för icke-svensktalande deltagare och står i strid med Almedalens påstående om att vara en plattform för alla. DigitalTolk har dock fått igång en dialog för att förändra detta till kommande år, vilket är en positiv utveckling.

– Almedalen är en central mötesplats där samhällsfrågor diskuteras och formar vår framtid. Vi ser det som vår roll att främja inkludering och representation genom att aktivt delta i dessa sammanhang. Vi vill betona behovet av att ge utrymme åt olika perspektiv för att skapa en mer rättvis och inkluderande framtid, förklarar Agnes Ljung Lindberg, Digital Marketing Lead på DigitalTolk, som skrev en uppmärksammad krönika om ämnet.

DigitalTolk ser fram emot fortsatta samtal och samarbeten för att främja säkerhet, kvalitet och ökad inkludering genom tolkning. Bolaget är även fast beslutet att aktivt arbeta för att säkerställa att fler röster hörs och fler perspektiv inkluderas i diskussionerna vid Almedalsveckan och bortom.

Information – Almedalsveckan:

Almedalsveckan är en årlig mötesplats som äger rum i Visby. Under en intensiv vecka samlas politiker, journalister, företagsrepresentanter och allmänheten för att delta i diskussioner och debatter om viktiga samhällsfrågor. Här anordnas ett brett spektrum av seminarier, tal och möten arrangerade av olika organisationer och företag.

Agnes Ljung Lindberg, Digital Marketing Lead