Nyhet! - Pasta Paccheri med krämig sås och krispiga grönsaker

Paccheri Rigate, Kampaniens stolthet!

Som expert på medelhavsmat - och inte minst italiensk sådan - så ser vi det som vår uppgift att ha de traditionella pastaformerna på butikshyllorna. Därför lanserar vi nu Zeta Paccheri Rigate, det räfflade pastaröret!

Paccheri Rigate är en pastaform som har sitt ursprung i södra Italien, närmare bestämt Kampanien, regionen där Neapel är huvudstad. Vår Paccheri Rigate har ägg i degen vilket är vanligast i norra Italien, alltså det bästa från två världar. Paccheri Rigate är ett lite större, räfflat rör och tillnamnet rigate betyder just räfflad eller randig. Räfflorna i kombination med att pastan är bronsvalsad, vilket ger en ruggad yta, gör att smakerna från såsen absorberas bättre. Det högkvalitativa italienska durumvetet, och att degen utgörs till 25 procent av ägg, gör att proteinhalten blir hela 15 procent. Detta ger, förutom fantastisk smak, att Zeta Paccheri Rigate behåller al dente-känslan, tuggmotståndet, genom hela måltiden.

I södra Italien serveras denna form av pasta ofta tillsammans med fisk och skaldjur i en mustig tomatsås. I andra delar av landet förekommer såser med kyckling eller kött kombinerat med grönsaker som selleri och zucchini eller med svamp.

- Det är en stor glädje för oss att kunna erbjuda alla pastaälskande svenskar de traditionella pastaformerna från mitt hemland, säger Zetas grundare Fernando Di Luca. Denna Paccheri Rigate är precis som vårt övriga pastasortiment av högsta kvalitet, bakad med ett extra proteinrikt durumvete och med hela 5 ägg per kilo mjöl i degen.

Zeta Paccheri Rigate kompletterar familjen med korta pastaformer bakade med ägg. Sedan tidigare finns Zeta Vongoloni och Zeta Pappardini.

Zeta Paccheri Rigate finns att köpa på Ica, Coop och Citygross och kostar cirka 36,90 kr för 400 g.