Nu blir risotto enklare att laga men ändå lika gott!

Nu blir risotto enklare att laga men ändå lika gott!

Den norditalienska specialiteten risotto är en rätt omgärdad av en del myter och sanningar, som till exempel att det är svårt att få till den rätta krämigheten samtidigt som man behåller tuggmotståndet. Det gäller att ha speciella rissorter, att fräsa riset länge och att mata i buljongen långsamt och försiktigt under konstant omröring. Ligger en del i det, men det är inte hela sanningen. Vad som däremot är sant är att många avstår från att laga risotto på grund av rädsla för att misslyckas.

Nu kommer Zeta med ett alternativ som ger alla möjligheten att laga och bjuda på en riktigt bra risotto utan att behöva vara orolig för att misslyckas. För vad sägs om att hälla innehållet i två påsar i en kastrull, tillsätta vatten och koka i 17 minuter? Vi vågar lova garanterad succé!

Zeta Risottomix finns i två varianter, Karl-Johansvamp och Fyra ostar. Det är två riktigt klassiska smaksättningar med ursprung i regionen Lombardiet i norra Italien. Därifrån kommer också traditionen att använda Carnaroliris som ingår i båda risottomixarna. Det är ett av de ris som anses bäst att använda till risotto, det är endast torkat och skalat och är rikt på stärkelse så att resultatet blir en extra krämig risotto.

Oavsett vilken mix du väljer så är serveringsalternativen flera. Servera den som den är, som en huvudrätt tillsammans med en sallad. Då räcker en förpackning till två portioner, eller som den ofta serveras i Italien, som en rätt före huvudrätten, primi piatti som italienarna säger, då räcker den till 3-4 portioner. Det går även utmärkt att servera Zeta Risottomix som tillbehör till fisk, kött eller kyckling, eller att addera extra riven parmesan, ringla en smakrik olivolja över eller att egentligen lägga till vad som helst av sina favoritingredienser.

Eftersom Zeta risottomix endast väger 210 gram så är den perfekt att ha med ut i skogen eller i båten. Går utmärkt tillaga på gasolköket eller över brasan.

Zeta Risottomix består 1 påse carnaroliris och 1 påse smaksättning i form av buljong och kryddor. Zeta Risottomix Karl-Johansvamp innehåller champinjoner och Karl-Johansvamp, Zeta Risottomix Fyra ostar innehåller mozzarella, cheddar, blåmögelost och gouda.

Zeta Risottomix finns att köpa på Coop från och med vecka 14 även hos Ica, Hemköp och Willys och kostar ca 34,90 kr