Zetas nya salami perfekt för picknick

Zetas nya salami perfekt för picknick

Nu knoppas våren och vi äter alltmer ute. Det gör Zetas nya lufttorkade, hela salamikorvar i tre smaker desto mer användbara. Tack vare smart förpackning och längre torktid tål de rumstemperatur och passar bra i vilken matsäckskorg eller ryggsäck som helst.

På grund av rådande pandemi har intresset för friluftsliv ökat enormt i Sverige och alltfler måltider äts utomhus. Men varför nöja sig med äggmacka eller pinnbröd?

-Vi på Zeta tycker att man ska kunna äta lika gott ute i naturen som hemma, och att det ändå är enkelt. Där passar våra nya, hela salamikorvar i tre olika smaker in perfekt då de inte behöver kyla. Några olika sorters charkuterier är också lätt att bjuda på och njuta av, oavsett om man är på picknick i en park, på fjället, i båten, husvagnen eller vid lägerelden i skogen, säger Måns Falk, ansvarig för Accademia Di Luca, Di Luca & Di Lucas egen matakademi.

Zeta nya italienska, lufttorkade salamikorvar finns i tre smaker: Zeta Salami Classico 150 g, Zeta Salami Piccante 150 g samt Zeta Salami Tryffel 120 g. Den lite grövre strukturen gör dem extra fylliga i smaken och den hela formen gör att man själv kan välja mellan att skära tjocka skivor, tunna skivor, strimlor eller tärningar vilket ökar användningsområdena väsentligt.

-Förutom sin självklara plats på charkbrickan eller som drinktilltugg använder jag gärna salamin på pizza, som krydda i en gryta, strimlad i en sallad eller i en smakrik pastasås. Salami Piccante har ett visst tryck i eftersmaken av röd chili utan att hettan tar över, medan tryffelkorven har finstämd smak av äkta sommartryffel från det klassiska Albaområdet i Piemonte, berättar Måns.

Zetas nya, hela salami finns att köpa i samtliga butikskedjor. Då den inte behöver kylförvaring hittas den oftast på gavlar och i fristående exponeringar i närheten av delikatessavdelningen. Så fort förpackningen öppnats bör den dock förvaras i kylskåp. Zeta Salami Classico, Zeta Salami Piccante kostar cirka 40 kronor medan Zeta Salami Tryffel kostar cirka 45 kronor.

Tips på andra bra picknickprodukter från Zeta:

-Zeta Piadina som kan grillas och fyllas med det mesta.

-Zeta Jamón Serrano ambient – lufttorkad skinka som tål rumstemperatur.

-Bönor och linser utan lag i påse.

-Zeta tunna Crostini BBQ samt Pizza.

-Snackoliver i påse.