Lätt att pickla med Zeta snabbinläggning

Lätt att pickla med Zeta snabbinläggning

Att pickla grönsaker är en stark matlagningstrend. Naturligtvis för att det är gott men också ett bra sätt att ta vara på sommarens rikedomar. Med Zeta Snabbinläggning blir det nu ännu enklare att njuta av syrade inläggningar. Snabbt går det också, bara att skiva favoritgrönsakerna tunt, hälla över lagen och servera.

Det finns goda skäl att pickla, för få saker får smaklökarna att vakna till liv som lite syra. Dessutom balanserar syra grundsmakerna och har förmågan att framhäva råvarornas egen karaktär på bästa sätt.

- Vår snabbinläggning har en mjukare karaktär än de traditionella inläggningslagarna. Det beror på att den baseras på vinäger i stället för ättika vilket ger en unik fruktighet och utsökt balans mellan syra och sötma. Vinäger är nämligen hälften så sur som ättika och innehåller 7,2 procent syra i stället för 12 procent. Det gör att smaken av nyskördade smågurkor, lätt förvällda kantareller, lök och rotfrukter av alla de slag kan blomma ut, berättar Måns Falk, kock och ansvarig för Accademia Di Luca, Di Luca & Di Lucas egen matakademi.

Zeta Snabbinläggning kännetecknas också av enkelheten. Det är bara att skiva favoritgrönsakerna tunt, häll på lagen och servera!

-Allra bäst blir det om inläggningen står ett par timmar eller något dygn i kylen. Föredrar man grövre grönsaker i lite större bitar kan man med fördel koka dem i några minuter i lagen. Då går smaken snabbt in i grönsaksbiten och de kan användas direkt i en sallad eller som tillbehör till grillat. Inlagda grönsaker är överlag perfekt att ha i kylen när matlagningsorken tar slut och man ändå längtar efter fräscha grönsaker på bordet, tipsar Måns.

Zeta Snabbinläggning, 1 liter i pet-flaska, finns att köpa i samtliga dagligvarukedjor från vecka 34 och kostar cirka 30 kronor.

Tips!

Smaksätt gärna dina snabbinläggningar med klassiska medelhavssmaker, som vitlök, timjan, oregano. Att ge milda och mustiga grönsaker som tex grönkål lite extra sting med chili är också ett sätt att variera picklingen.