Deloitte och HUI presenterar: Nordic Powers of Retailing - Vem är stört bäst och vackrast?

Det råder köpfest för den nordiska detaljhandeln. Tillsammans omsätter de 100 största detaljhandelsföretagen i Norden 162,8 miljarder dollar. Störst av dem alla är IKEA som står för drygt 14 procent av försäljningen. Men även andra svenska detaljhandelsjättar kvalar in på listan. Totalt är 36 av de 100 största detaljhandelsföretagen i Norden svenska. Nordic Powers of Retailing är en heltäckande kartläggning av den nordiska detaljhandeln. Studien är den första i sitt slag och presenterar de 100 största detaljhandelsföretagen i Norden (Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island) samt utsikter, affärsmöjligheter och framtida utmaningar på den nordiska detaljhandelsmarknaden. Rapporten är en utveckling av Global Powers of Retailing, som ges ut av medlemsbolagen i Deloitte sedan tio år tillbaka. Nordic Powers of Retailing har tagits fram i samarbete med Handelns Utredningsinstitut (HUI) och deras nordiska motsvarigheter Institut for Center-Planlaegning (ICP, Danmark), Handels- og Servicenaeringens Hovdeorgnisajon, (HSH, Norge) och Icelandic Center for retail Studies, (Island). De 100 största detaljhandelsföretagen i Norden – Sverige dominerar Den nordiska detaljhandelsmarknaden skiljer sig i struktur, utformning och tradition beroende på i vilken del av regionen man befinner sig. Skillnaderna till trots, råder det köpfest för nordisk detaljhandel. Under flera år har detaljhandeln i Norden redovisat goda resultat och starka tillväxttal. Mellan åren 2000 och 2006 visar samtliga av de nordiska länderna på en försäljningstillväxt på 30 procent eller mer och under fjolåret uppmättes den sammanlagda detaljhandelsförsäljningen i Norden till cirka 200 miljarder dollar. De 100 största detaljhandelsföretagen i Norden omsätter tillsammans 162,8 miljarder dollar 1). De tio största företagen på marknaden står för 62 procent av omsättningen. Störst av de nordiska detaljhandelsföretagen är möbeljätten IKEA som med en detaljhandelsförsäljning på 23,3 miljoner dollar står för drygt 14 procent av de 100 största företagens gemensamma försäljning. Efter IKEA återfinns ICA och isländska Baugur Group. Därefter kommer Coop Norden, Kesko Corporation, H&M, S-Group, Norgesgruppen, Dansk Supermarked och svenska Apoteket. Svenska företag dominerar listan över de 100 största detaljhandelsföretagen i Norden både i antal och i omsättning. Ungefär hälften av de 100 företagens totala försäljning kommer från svenska företag. En viktig förklaring till detta är IKEA: s framgångar både i Norden och internationellt. Sett i antal har 36 av de 100 företagen på listan sitt ursprung i Sverige medan 31 företag kommer från Norge, 16 från Danmark och 15 från Finland. Island som med en befolkning på knappa 300 000 invånare är det minsta landet i regionen stod för två företag på listan. Icke desto mindre är det dessa två företag, Baugur Group och Norvik, som toppar listan för snabbväxande detaljhandlare i Norden. Utmaningar för Nordisk detaljhandel Till följd av internationalisering och globala krafter som kontinuerligt förändrar marknadsvillkor, konsumtionsbeteenden och branschstrukturer, har även förutsättningarna för framgång förändrats för dagens detaljhandelsföretag. De nordiska detaljhandelsaktörerna ser framförallt sex utmaningar som man måste förhålla sig till för att man med framgång ska kunna bibehålla sin marknadsposition och lönsamhet. 1. Jakten på lönsam tillväxt Den stora utmaningen för såväl nordiska som andra detaljhandelsföretag är att säkerställa att företaget växer på både kort och lång sikt. Allt fler detaljhandelsföretag börsnoteras vilket ökar kraven på avkastning till aktieägare och investerare. I detaljhandelns värld innebär jakten på tillväxt nya marknader, nya varor och tjänster med alla utmaningar som följer av det. 2. Hur möta World Wide Web-generationen? E-handeln växer så det knakar och har på kort tid kommit att bli en allt viktigare försäljningskanal. Utvecklingen har på många sätt förändrat det traditionella detaljhandelslandskapet, vilket i sin tur innebär utmaningar och nya möjligheter för både gamla och nya företag. För de gamla detaljhandelsföretagen ligger utmaningen i att omforma sitt erbjudande för att på ett effektivt sätt stå sig i konkurrensen från den växande e-handeln. 3. Säkerställa ny kompetens Medan konkurrensen om talangfull och kompetent personal hårdnar i näringslivet kämpar de nordiska detaljisterna med att bli av med sin låga status som arbetsgivare. Detaljhandeln har länge betraktats som en bransch med stora svårigheter att attrahera och behålla personal, både på butiks- och stabsnivå. I arbetet med att säkerställa återväxten av ny kompetens och sudda bort branschens ”McJob-stämpel” blir utvecklingsmöjligheter, vidareutbildning och kompetensutveckling viktiga verktyg. 4. Institutionella inträdesbarriärer Trots att Norden i många sammanhang ses som en homogen region, präglas den nordiska marknaden av stora strukturella skillnader mellan de enskilda länderna i regionen. Regler för etableringar, butiksstorlekar och öppettider liksom arbetsmarknadslagstiftning utgör viktiga inträdesbarriärer för nordiska detaljister som vill expandera över grannlandsgränserna. 5. Expansion mot nya marknader och marknadsplatser För vissa detaljhandelsformat betraktas den nordiska detaljhandelsmarknaden till stor del som mättad. I jakten på tillväxt blir det därför allt viktigare att hitta nya expansionsvägar för nordiska detaljhandelsföretag. De tillvägangångssätt som primärt står till buds är att ta ett större grepp om Nordenmarknaden eller att bryta ny internationell mark, där Östeuropa och Ryssland är de regioner som framförallt lockar detaljhandelsföretagen i Norden. 6. Allt du behöver när du behöver det En tydlig trend på den nordiska detaljhandelsmarknaden är den ökade branschglidningen. Under de senaste åren har det skett en konsolidering av marknaden som har inneburit färre men större butiker som koncentrerats till större köpcentrum i tätbefolkade områden. Men konsolideringen har även medfört att många detaljhandelsföretag har fördjupat och breddat sitt varuutbud för att därigenom uppnå ytterligare konkurrensfördelar. Nästa steg för att locka konsumenterna till sig är en utökat tjänsteutbud, där de företag som med framgång kan erbjuda banktjänster, reseagenturer och personal shoppers till sina kunder är de som också kommer att lyckas. 1) Listan över de 100 största detaljhandelsföretagen i Norden baseras på omsättningsuppgifter exklusive moms från räkenskapsåret 2005. Siffrorna avser företagens detaljhandelsförsäljning på global nivå. För mer information: Lars Egenäs Branschansvarig Consumer Business Deloitte AB Tfn 0733-972 178 Christer Ahlgren Press och PR Deloitte AB Tfn 0708-14 23 20