DB Schenker utökar sin elektriska flotta med 36 nya ellastbilar

DB Schenker utökar sin elektriska flotta med 36 nya ellastbilar

DB Schenker utökar sin elektriska flotta med 36 nya FUSO eCanter-fordon för koldioxidfri stadslogistik i 20 europeiska storstäder. DB Schenker har därmed totalt 41 helelektriska eCanter i daglig drift i Europa.

DB Schenker har använt FUSO eCanter i Berlin sedan 2018 för att distribuera gods i stadens centrum. 2019 lades ytterligare fordon till i Paris, Frankfurt och Stuttgart-området.

– Nu blir vi den ledande leverantören av grön logistik. Vi fokuserar på hållbarhet, från första till sista milen och är stolta över att vi har kunnat säkra en betydande del av eCanter-produktionen för oss från i år. Vad det betyder för våra kunder? De fortsätter att få samma tjänst men med noll lokala utsläpp, säger Cyrille Bonjean, chef för Landtransporter i Europa på DB Schenker.

FUSO, ett varumärke inom Daimler Trucks, producerar för närvarande de 36 nya bilarna för DB Schenker vid sin fabrik i Tramagal, Portugal. Under de närmaste veckorna kommer de att utrustas med skåp och bakliftar från olika skåpsbyggare för att kunna sättas i trafik innan året är slut.

Bilarna är helt elektriska med en effekt på 129 kW, en räckvidd på 10 mil och kan lasta upp till 3,2 ton. De kommer att användas i stadskärnan i 20 större europeiska städer i Tyskland, Finland, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Irland, Nederländerna, Norge, Österrike, Spanien och Italien.

DB Schenker blir nu FUSO:s största kund med totalt 41 eCanter-fordon i daglig drift.

Med över 140 års erfarenhet tillhör DB Schenker de globala ledarna inom logistikbranschen.

Företaget är verksamt inom land-, flyg- och sjöfrakt, kontraktslogistik och inom supply chain management över hela världen. År 2019 nådde över 76 900 anställda på cirka 2 100 platser i 130 länder världen över en omsättning på 17 miljarder euro.

Med 430 terminaler över hela kontinenten och fler än 45 000 fordon i daglig trafik är DB Schenker nummer ett inom europeisk landtransport.

DB Schenker ingår i Deutsche Bahn AG:s globala transport- och logistikdivision och är världens ledande logistikleverantör med 72 000 anställda på 2 000 platser. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser.

För mer information gå in på dbschenker.se

Hanna Lindgren

Presskontakt Head of MarCom +46 72 2148221

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (mitten) i samtal med Tony Ekvall, Branch Manager DB Schenker Gothenburg och Hanna Melander, Kvalitets- och Miljöchef, DB Schenker.

DB Schenkers miljöarbete ska inspirera kommunen

Göteborg Stads klimatmål har siktet inställt på att nå nollavtryck så snabbt som möjligt. För att nå dit ska bland annat utsläppen inom Göteborgs geografiska område minska med minst 10,3 procent per år. – Att nå så pass högt uppsatta mål är utmanande, det får jag vara ärlig med att säga. Samtidigt är jag övertygad om att målen måste vara ambitiösa för att få till så pass stora förändringar, säg