Foto: ARCG

DB Schenker hjälpte till att transportera material till Australiens vilda djur

DB Schenker har, tillsammans med Lufthansa Cargo, hjälpt till att transportera över två ton stickade varor till känguruer och andra djur som drabbats av bränderna i Australien.

Som vi alla vet har bränder orsakat omfattande och förödande skador i Australien under de senaste månaderna. Bränderna har inte bara drabbat människor och deras hem utan har också dödat uppskattningsvis en miljard djur. DB Schenker har varit inblandad i ett antal initiativ för att stötta befolkningen och naturen i Australien, inklusive att uppmana våra kollegor att använda Ecosia och hjälpa till att plantera träd och samla donationer i vår Americas-region.

Nyligen fick våra kollegor i Tyskland höra talas om ett unikt initiativ som inkluderade stickning, känguruer och Lufthansa. En grupp frivilliga hade startat en Facebook-grupp, “Germany is helping Australia”, som snabbt växte till över 20 000 medlemmar. Gruppen började sy, sticka och virka påsar och filtar till känguruer och andra djur som har blivit föräldralösa eller skadade under bränderna.

När det stod klart att det skulle handla om en betydande volym textilier, kontaktade gruppen Lufthansa Cargo som gick med på att ta sköta transporten till Sydney tillsammans med deras samarbetspartner ANA Cargo. Men frågan kvarstod: Hur skulle man lösa insamlingen av alla varor runt om i Tyskland och transportera dem till Lufthansas nav i Frankfurt? Hur paketerar och märker man varorna och hur hanteras tull- och importbegränsningarna i Australien?

Det är här vi på DB Schenker kommer in i bilden. Eftersom Lufthansa känner till vårt stora landtransportnätverk i Tyskland, bad de oss om hjälp och vi sa ja direkt. Vårt uppdrag bestod av att sköta insamling av cirka 2,6 ton varor från alla tyska delstater, tillsammans med leverans till Frankfurt och förpackning och märkning av varorna. När lasten landade i Sydney tog våra australiska kollegor över och skötte tullklarering och leverans av varorna till deras slutdestination: Wildlife Animal Rescue & Care (ARC).

Under hela processen har arrangörerna och de ansvariga från Facebook-gruppen i Tyskland varit i nära kontakt med Wildlife ARC, för att säkerställa att de producerar varor som verkligen behövs och är en hjälp för djuren i Australien.

Hanna Lindgren

Presskontakt Head of MarCom +46 72 2148221