– Det finns flera enkla saker att tänka på för att minska utgifter kopplade till frakten, säger Eva Lindblom, Digital Sales Responsible på DB Schenker.

Tips till småföretagare: Så sparar du pengar på frakten

Det är tuffa tider nu, inte minst för småföretagare. Varje sparad krona kan göra skillnad. Och det finns kronor att spara på fraktkostnaden.

1. Samla dina paket till en bokning

– Kunden bör tänka på att samla sina bokningar av paket som ska hämtas, till ett tillfälle i stället för att sprida sina bokningar till olika tillfällen. Om kunden har minst fem paket som ska hämtas så slipper de inhämtningsavgiften, berättar Eva Lindblom.

– Gods har aldrig någon inhämtningsavgift. Har du en godssändning som ska hämtas och vet att du inom ett par dagar ska skicka ett paket, så kan du tänka på att boka en hämtning för godssändningen och paketet. Du slipper då inhämtningsavgiften för paketet, förklarar hon.

2. Lämna in på terminal

– Om du bara har ett paket så tjänar du på att lämna in det på en terminal. Vi tar en avgift per paket som lämnas in och det blir billigare än att beställa en inhämtning.

3. Behövs verkligen en helpall?

– Om ens paket väger över 30 kilo ska man använda en lastbärare, till exempel en pall. När vi räknar på fraktkostnaden så räknar vi in vikt och mått för pallen, så om paketet får plats på en mindre pall blir det förstås klart billigare. Absolut värt att testa! Var lite försiktig bara, paketet får inte gå utanför pallens kanter.

4. Packa smart på pall

– Är du en hejare på tetris? Då kan du spara pengar med detta tips. Om höjden överstiger 1,35 meter, inklusive pall, så räknar vi på något som kallas flakmeter och då blir kostnaden högre. Har du möjlighet, så undvik att stapla paketen på varandra utan försök att packa på ett sätt som gör att höjden inte överstiger 1,35 meter.

5. Skicka mindre luft

Det sista tipset kräver lite pyssel men det är också ett tips som kan göra stor skillnad för plånboken.

– Många kunder har svårt att hitta passande emballage och skickar sina varor i alldeles för stora kartonger. Jag vill verkligen uppmana alla kunder att försöka anpassa sitt emballage så det passar produktstorleken, och det är enkelt att göra på egen hand. I exemplet nedan minskade fraktkostnaden med 21 procent, avslutar Eva.

Så minskar du ditt emballage

• Du behöver en kartong, kniv och packtejp.
  • Skär varje hörn på kartongen till lagom storlek och vik sedan ner kartongflärparna på varje sida. Skär av flärparna om de är för långa.
  • Vik ihop flärparna och tejpa ordentligt. Klart!

Hanna Lindgren

Presskontakt Head of MarCom +46 72 2148221