Halka på väg - låt montera vinterdäcken i tid

Enligt SMHI:s prognos kan stora delar av Mellansverige drabbas av halt väglag på torsdag. Även i andra delar av Sverige kan det bli halka, framförallt under de tidiga morgontimmarna. Utan vinterdäck på vintern ökar risken tydligt att skadas eller dödas allvarligt i trafiken. Enligt en undersökning som VTI gjorde 2002 (VTI-rapport 479) räddar lagen om vinterdäck 7 till 9 liv om året och minskar antalet svårt skadade med 49 till 63 personer. Om VTI:s beräkningar stämmer har lagen om vinterdäck, från införandet vintern 1999-2000 fram till och med förra vintersäsongen, räddat 56 till 72 liv och inneburit att 392 till 504 färre personer blivit allvarligt skadade i trafiken. - Om alla verkligen lät montera vinterdäcken i tid skulle ännu fler liv sparas. En stor del av de allvarliga halkolyckorna inträffar ju just i den första halkan, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd. Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3. Kraven gäller personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar med upp till 3,5 tons totalvikt samt släp som dras av dessa. Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. En bra tumregel är att låta montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C. Tre olika typer av vinterdäck Vinterdäck kan vara antingen dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan dessutom vara optimerade för nordiska eller kontinentala förhållanden. Dubbdäck har vanligtvis bäst grepp på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta, så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för kontinentala förhållanden bättre. I tabellen nedan visas vilka egenskaper de tre olika typer av vinterdäck som finns på den svenska marknaden är optimerade för. -Se bifogad tabell- Undersökning visar att många kör med dåligt mönsterdjup på vintern Den 1 december till den 31 mars gäller krav på minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder, men ett säkert mönsterdjup på vinterdäcken är minst 5 mm. Vid en undersökning som genomfördes i februari 2007 mättes mönsterdjupet på 2 790 bilar, fördelade på 14 orter över hela Sverige. Undersökningen visade att 21 procent körde med dåligt eller olagligt mönsterdjup (<5 mm). Detta motsvarar närmare 900 000 bilar. Andelen som körde med olagligt mönsterdjup (<3 mm) var 3 procent, vilket motsvarar närmare 140 000 bilar. Undersökningen redovisar även resultat för olika regioner i Sverige och hur stor andel som körde på dubbdäck, dubbfria vinterdäck respektive sommardäck. Undersökningen kan laddas ner på www.dackinfo.nu (länk Undersökningar/Vintertrafik). Uppdaterade listor på vinterdäck På Däckbranschens Informationsråds hemsida ( www.dackinfo.nu ) finns uppdaterade listor på godkända vinterdäck och vinterdäck utan märkningspliktiga oljor i slitbanan. Listorna omfattar alla betydande märken som finns på svenska marknaden och är den mest kompletta sammanställningen som finns att tillgå. Listorna sammanställs i samarbete med STRO ( www.stro.se ). Vinterdäck definieras av Vägverket (VVFS 2003:22, 3§) som "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow" En säker femma Ett vanligt svenskt femkronorsmynt kan hjälpa till att hålla koll på vinterdäcken. Siffran fem på myntet påminner om att när temperaturen kryper under +5°C bör vinterdäcken vara monterade samt att minst 5 mm mönsterdjup rekommenderas på vintern. Avståndet mellan överdelen på siffran 5 och kanten på en femkrona är 3 mm, vilket är det minsta lagliga mönsterdjupet på vintern. För mer information, kontakta: Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd Tfn 0340-67 30 01, 0705-67 37 47 pontus@dackinfo.se

Välkommen till Däckbranschen Sverige AB!

Däckbranschen möjliggör förflyttning av människor, djur och saker på ett bekvämt, säkert och miljöekonomiskt sätt. Det gör vi genom att utveckla, tillverka och sälja däck. I vår rådgivande funktion ser vi till att rekommendera rätt däck för rätt tillämpning, utifrån fordon, körförhållanden, last och klimat. Vi verkar också för att däcken ska vara korrekt monterade och kontrollerade. Dessutom ser vi till att samla in de uttjänta däcken på ett ansvarsfullt sätt för fortsatt användning med största samhällsnytta.

Däckbranschen Sverige AB