Bra däck viktiga för trafiksäkerheten

Däcken står för hela kontaktytan mellan bilen och vägen. Självklart är däckens skick därför viktigt för hur bra grepp bilen har mot vägbanan, särskilt vid dåligt väglag eller i en kritisk situation.

Finska undersökningar[1] visar på ett starkt samband mellan däck och trafiksäkerhet. Vid dödskrockar som skett vid snöigt eller isigt väglag antas däcken i 37 procent av fallen ha haft samband med olyckan. Motsvarande statistik saknas i Sverige, men om förhållandena i Finland är likvärdiga med dem i Sverige innebär det att många liv kan sparas i trafiken om fler håller bättre koll på sina däck.

- Bilister som låter montera bra vinterdäck i tid minskar risken betydligt att råka illa ut i trafiken när den första halkan kommer, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd.

Det finns en del att tänka på när det gäller däckbytet. En fråga som har blivit allt mer aktuell de senaste åren är vilken typ av vinterdäck man ska välja. Det finns tre typer av vinterdäck: dubbdäck, dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden och dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden.

- Det går inte att tillverka ett vinterdäck som är bäst på allt, därför uppmanar vi bilister att välja den typ av vinterdäck som passar de egna behoven bäst och anpassa körningen efter väglaget, säger Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd.

Krav på vinterdäck gäller för personbilar den 1 december till den 31 mars, när vinterväglag råder. Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.

Bildtext: Välj rätt vinterdäck för dina behov och anpassa körningen efter väglaget. Det finns tre typer av vinterdäck: dubbade, dubbfria för nordiska förhållanden och dubbfria för mellaneuropeiska förhållanden.

För mer information, kontakta:

Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd

Tfn 0340-67 30 01, 0705-67 37 47

E-post pontus@dackinfo.se

Bilaga: 10 tips inför däckbytet

Bilaga till pressrelease 081023:

10 tips inför däckbytet

1. Låt montera vinterdäcken i tid. När den första halkan kommer bör vinterdäcken redan sitta på bilen. En bra tumregel är att montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C.

2. Håll rent vid däckbytet. Om du byter däck själv, se till att hjulbultar samt ytor mellan fälg och bil är absolut rena.

3. Efterdra hjulbultarna. Oavsett om du låter en däckverkstad byta eller om du byter själv bör hjulbultarna efterdras efter fem till tio mil.

4. Välj rätt vinterdäck för dina behov och anpassa körningen efter väglaget. Det går inte att tillverka ett vinterdäck som är bäst på allt. Därför finns det tre typer av vinterdäck: dubbade, dubbfria för nordiska förhållanden och dubbfria för kontinentala förhållanden. Alla tre typerna av vinterdäck är bra alternativ på vintern, men lite olika optimerade.

5. Kör inte på för slitna däck. Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller på däck som används vid vinterväglag under perioden 1 december-31 mars. Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag.

6. Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

7. Håll koll på lufttrycket. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och kan göra så att bilen blir svår att hantera i en kritisk situation. Mät lufttrycket på kalla däck och minst varje månad. Ökat gärna lufttryck med 20 kPa (0,2 bar) vintertid.

8. Det finns inga året-runt-däck. Vinterdäck definieras enligt Vägverket som "däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'". Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de inte som vinterdäck. Lista på vinterdäck enligt Vägverkets definition finns i däckhandeln samt på www.dackinfo.se och www.stro.se.

9. Planera för nästa däckbyte. När däckverkstaden eller du tvättar sommarhjulen inför lagringen, kolla skicket på däcken. Om däcken är slitna kommer detta då inte som en överraskning när du ska byta tillbaka till sommardäck.

10. Lagra däcken rätt. När däck lagras mörkt och utan att utsättas för stark värme är åldringen i gummit marginell. Förhindra också kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Ett korrekt lagrat däck visar väldigt lite eller ingen försämring alls i greppet, åtminstone i upp till tre till fem års lagring. Åldringen sker huvudsakligen när däcken används genom rörelser och värmeuppbyggnad i däcken, solljus och givetvis också slitage.

Bildtext: Ett vanligt svenskt femkronorsmynt kan hjälpa till att hålla koll på vinterdäcken. Siffran fem på myntet påminner om att när temperaturen kryper under +5°C bör vinterdäcken vara monterade samt att minst 5 mm mönsterdjup rekommenderas på vintern. Avståndet mellan överdelen på siffran 5 och kanten på en femkrona är 3 mm, vilket är det minsta lagliga mönsterdjupet på vintern.

[1] Person- och paketbilars däckrisker på 2000-talet (Bildäcksförbundet rf, 2007)

Välkommen till Däckbranschen Sverige AB!

Däckbranschen möjliggör förflyttning av människor, djur och saker på ett bekvämt, säkert och miljöekonomiskt sätt. Det gör vi genom att utveckla, tillverka och sälja däck. I vår rådgivande funktion ser vi till att rekommendera rätt däck för rätt tillämpning, utifrån fordon, körförhållanden, last och klimat. Vi verkar också för att däcken ska vara korrekt monterade och kontrollerade. Dessutom ser vi till att samla in de uttjänta däcken på ett ansvarsfullt sätt för fortsatt användning med största samhällsnytta.

Däckbranschen Sverige AB