LOKAL Koppartråden. Foto: Anja Callius

Nu öppnar LOKAL Koppartråden i Stockholm – nordisk bistro möter industriell elegans

Den 21 augusti inviger Compass Group sitt senaste tillskott under restaurangkonceptet LOKAL Nordic Bistro. På nya LOKAL Koppartråden ska nordisk gastronomi och lokala råvaror locka gäster från hela Stockholm.

Nu slår dörrarna upp till LOKAL Koppartråden efter en omfattande renovering av den anrika fabriksbyggnaden i centrala Sundbyberg från slutet av 1800-talet. Med en elegant bistrokänsla och kärlek till det nordiska köket vill restaurangen attrahera såväl privata sällskap som söker en matupplevelse utöver det vanliga, men också vara det självklara valet för den som vill äta lunch i närområdet.

Nordisk bistro med industriell elegans
Krister Dahl, Culinary Director på Compass Group, har som ambition att LOKAL Koppartråden ska kännas som ett andra vardagsrum där det finns något för alla smaker, alla dagar i veckan.

-Råvaran står i centrum och säsongens smaker styr menyn. Det kommer bli en del klassiker på menyn men tillagade på ett modernt sätt. Vi hyllar också de lokala hjältarna genom att samarbeta med närliggande producenter, säger Krister Dahl.

De nordiska influenserna går inte bara igenom i menyn utan också i inredningen där den skandinaviska designen möter en industriell känsla genom sitt röda tegel och höga fönster.

En omväg värd att ta

Den nytillträdde restaurangchefen på LOKAL Koppartråden, Jakob Axelsson, har sedan de unga tonåren haft en växande passion för matlagning inspirerad från sin praktik på Grythyttans Gästgivaregård. Sedan dess har han varit verksam i restaurangbranschen och samlat på sig erfarenhet från bland annat Stureplansgruppen och konferens- och kongressevenemang. Senast kommer Jakob från Tele2 Arena där han ansvarade för Compass Groups restaurangverksamhet.

-Mitt sikte är inställt på att LOKAL Koppartråden ska bli en restaurang som folk gärna tar en omväg för att besöka. Vi vill skapa en plats där både gäster och personal kan njuta av utsökta rätter och en stark känsla av gemenskap, med fokus på det lokala. Jag strävar också efter att skapa en hållbar arbetsmiljö där alla medarbetare känner sig inkluderade och trivs, säger Jakob Axelsson.

Restaurang LOKAL Koppartråden öppnar den 21 augusti. För mer information, öppettider och bokning, besök: Koppartråden - Compass Group (compass-group.se)