Gå direkt till innehåll
Är du framtidens kvinnliga pionjär inom teknik? - Ansökan öppen till Female Tech Engineer 2024

Pressmeddelande -

Female Tech Engineer möjliggör för kvinnor och icke-binära ingenjörsstudenter att få träffa några av Sveriges största och mest inflytelserika företag i ett unikt talangprogram. Vårt uppdrag är att maximera deltagarnas potential och affärsnätverk samtidigt som vi bidrar till större jämlikhet inom techbranschen.

Av hundratals ansökningar från civilingenjörer från alla Sveriges universitet kommer 40 deltagare att få möjligheten att vara en del av Female Tech Engineer. Under våren kommer deltagarna att lära känna företagen; Husqvarna Group, Munters, Mycronic, Nasdaq, Northvolt och Senior Material. Genom exklusiva träffar med respektive företag får deltagarna en unik inblick i företagens verksamhet och arbetskultur. Utöver dessa möten kommer deltagarna att genomföra ett gruppcase, intervjuer och workshops för att bygga upp sin verktygslåda inför framtiden. Talangprogrammet avslutas med Female Tech Engineer-galan där en av deltagarna, vars prestation under programmet har stuckit ut, utses till Årets Female Tech Engineer. Denna deltagare kommer att få ett skräddarsytt självledarskapsprogram för att växa som person och utveckla sitt ledarskap genom coachning tillsammans med Anna Landegren från Nya Ledarskapet.

Så här säger Susan Kronberg, årets Female Tech Engineer 2023:
"Det var en så underbar och motiverande upplevelse! Jag ser fram emot att komma in på arbetsmarknaden och genom Female Tech Engineer har jag redan fått flera kontakter på spännande företag”

Partnerföretagen har en viktig roll under talangprogrammet då deltagarna lär känna företagen och knyter värdefulla kontakter. Deltagarna erbjuds ofta en plats för exjobb, traineeprogram eller andra roller på ingångsnivå. Detta är en unik möjlighet för partnerföretagen att rekrytera kvinnor och icke-binära ingenjörer med hög potential från Sveriges universitet.

Genom att lyfta fram kvinnliga och icke-binära civilingenjörsstudenter som vill utveckla framtidens techlösningar, och skapa en plattform där de och några av Sveriges största industriföretag kan träffas, vill Female Tech Engineer bidra till att skapa en jämnställd maktbalans i näringslivet. Därför är vi mycket stolta och glada att, för femte året i rad, öppna upp ansökan till Female Tech Engineer tillsammans med våra partnerföretag”, säger Emma Fredriksson, Program Manager för Female Tech Engineer.

Ansökan för Female Tech Engineer stänger den 6 december.
Läs mer om programmet här: www.femaletechengineer.se

FÖR MER INFORMATION
Emma Fredriksson, Programansvarig CoGig
emma.fredriksson@cogig.se

OM FEMALE TECH ENGINEER
Female Tech Engineer är ett av tre talangprogram som grundats och drivs av CoGig. Programmet etablerades 2019 och anordnas årligen från januari till mars. Programmet strävar efter att skapa meningsfulla relationer mellan kvinnliga samt icke-binära ingenjörsstudenter och den svenska industrin. Under åren har det tydligt framgått att programmet ökar våra partners möjligheter att bygga ett långsiktigt nätverk och rekrytera unga lovande talanger.