LayerLogic skapar snabbtester för listeria - Chalmers Ventures investerar

LayerLogic skapar snabbtester för listeria - Chalmers Ventures investerar

Bakterien listeria är ett stort problem inom fiskindustrin. Dagens tester tar dessutom flera dagar, ett problem som finns inom flera områden, som livsmedel och sjukvård, med andra bakterier. Med LayerLogics teknik kan den tiden förkortas till minuter. LayerLogic är ett nytt bolag i Chalmers Ventures portfölj.

Fiskproducenter genomför en stor mängd både lagstadgade och frivilliga tester av fisken och produktionsytor samt maskiner. Detta under hela processen från hav till butik. Allt för att inte det ska ske några smittutbrott av bakterien Listeria. Ändå sker det och varje år återkallas fisk som man upptäckt kan vara smittad.

– Det är ett problem att de måste sända till labb, där de får svar inom tre till elva dagar. Alternativt använder de sig av dagens snabbtester som tar mellan 24-48h. Det innebär att fiskarna och producenterna måste sända ut sin fisk innan de får svar. Om testet visar positivt måste de återkalla produkten, säger André Persson, medgrundare till LayerLogic.

Återkallning av produkter är dyrt för producenterna.

– Branschen letar snabba tekniker som kan ge nya lösningar. Vår teknik förkortar testerna från dagar till minuter. Därmed blir vi en försäkring mot återkallningar, säger André Persson.

– Och det handlar om betydligt mycket mer än pengar för producenterna. Listeria är farligt och människor kan dö.

Nanoteknikforskning från Chalmers
Bakom LayerLogics testmetod ligger nanoteknikforskning på Chalmers. Ett lager av nanoteknikmaterialet grafen som placeras mellan två elektroder är grunden i den teknologin, så kallad GFET. Det i sig är inte nytt, men är dyrt. LayerLogic har tagit fram en ny patenterad tillverkningsmetod som sänker kostnaden till en nivå som gör det marknadsmässigt rimligt.

Bolaget tar sin tillväxtstart i Sverige och Norge, men siktar mot en global marknad. Och den är stor. Marknaden för listeriatestning inom mat är 2,4 miljarder dollar i världen. Men bolagets tillväxt ska inte bara ske inom upptäckt av listeria. Så kallad patogendetektion, alltså att hitta farliga bakterier och virus inom livsmedel innebär en ytterligare marknad på 21,7 miljarder dollar. Det tredje användningsområdet är diagnostiktestmarknaden, som vatten, medtech och agrikultur, som uppgår till 210 miljarder dollar.

– Vi kan anpassa sensorerna så att de kan hitta vilken bakterie eller molekyl som helst. Forskarna bakom tekniken sitter på så stor kunskap och att bara smalna av till listeria hade varit slöseri med kompetens och potential, säger André Persson.

– Ta bara inom medtech. Där skulle vi kunna göra stor skillnad för exempelvis sepsis, där varje minut spelar roll. Vår testmetod innebär snabba diagnoser som räddar liv.

Just nu arbetar teamet bakom LayerLogic med att sätta upp en pilotlina. Den nya linan möjliggör uppskalning av produktionen. Samtidigt ansöker man om ett demonstratorprojekt, där man tillsammans med kunder och resterande delar av värdekedjan kommer att tillverka, testa och validera produkten.

– I bästa fall har vi en färdig produkt redo för pilotprojekt till vintern, säger André Persson.

Chalmers Ventures ser en stor tillväxtpotential
– LayerLogic är ett ungt och spännande bolag med ambitionen att förändra en hel bransch tack vare sina unika grafen-baserade sensorer. Bolaget är ju dessutom sprunget ur forskning på Chalmers tekniska högskola och är ett bra exempel på lyckat nyttiggörande från Chalmers innovationssystem, säger Evelina Wängberg, Pre-seed Investment Manager på Chalmers Ventures.

Även om användningsområdena är många för LayerLogics teknik är den första applikationen, detektion av listeria för livsmedelsindustrin, en stor marknad där efterfrågan på en annan lösning än nuvarande är stor.

– Men det verkligt intressanta tycker vi på Chalmers Ventures är att teknikplattformen kan användas inom en mängd olika segment, vilket kraftigt ökar sannolikheten att lyckas.

LayerLogic passar dessutom väl in i Chalmers strategi att effektivt få forskning ut i samhället där den gör nytta.

– Möjligheterna med den typ av sensor som LayerLogic erbjuder är i princip oändliga. Portabel och omedelbar detektion av virus, bakterier eller molekyler till ett lågt pris möjliggör bättre hälsa, kostnadseffektivare produktion och en säkrare miljö vilket är helt i linje med den typ av bolag Chalmers Ventures vill investera i.

Grundarna bakom LayerLogic

Affärsutveckling
André Persson, Mechanical Engineering and Production Engineer
Sebastian Samuelsson, Industrial Engineering and Management
Ebba Sandbecker, Industrial Management & Production Engineering

Forskning
Santosh Pandit, Senior Researcher in Systems Biology
Munis Khan, Doctoral Student in Quantum Device Physics, Microtechnology & Nanoscience
Avgust Yurgens, Founder & Professor in Quantum Device Physics, Microtechnology, & Nanoscience

André Persson, medgrundare, LayerLogic AB, +46 (0) 708 49 95 77
Evelina Wängberg, Pre-seed Investment Manager, Chalmers Ventures, +46 (0) 730 69 12 19

//////////

LayerLogic Creates Rapid Tests for Listeria - Chalmers Ventures invests

The bacteria Listeria is a significant problem in the fish industry. Current tests take several days, which is an issue in various fields such as food and healthcare with other bacteria. With LayerLogic's technology, this time can be reduced to minutes. LayerLogic is a new company in the Chalmers Ventures portfolio.

Fish producers conduct a large number of both mandatory and voluntary tests on fish, and production areas as well as machines. This throughout the process from sea to store to prevent Listeria outbreaks. Despite these efforts, outbreaks still occur, and fish found to be potentially infected are recalled annually.

- It is a problem that they have to send samples to the lab, where they get results within three to eleven days. Alternatively, they use today's rapid tests, which take between 24-48 hours. This means that fishers and producers must send out their fish before receiving the results. If the test is positive, they must recall the product, says André Persson, co-founder of LayerLogic.

Product recalls are expensive for producers.

- The industry is looking for rapid techniques that can provide new solutions. Our technology shortens the testing time from days to minutes, making us a safeguard against recalls, says André Persson.

- And it’s about much more than just money for the producers. Listeria is dangerous and people can die.

Nanotechnology Research from Chalmers
LayerLogic's testing method is based on nanotechnology research at Chalmers. A layer of the nanotechnology material graphene placed between two electrodes forms the basis of the technology, known as GFET. This in itself is not new but is expensive. LayerLogic has developed a new patented manufacturing method that reduces the cost to a market-viable level.

The company is starting its growth in Sweden and Norway but aims for a global market. And it is a large market. The market for Listeria testing in food is $2.4 billion worldwide. However, the company's growth will not be limited to detecting Listeria. Pathogen detection, finding harmful bacteria and viruses in food, represents an additional market of $21.7 billion. The third application area is the diagnostic test market, including water, medtech, and agriculture, which amounts to $210 billion.

- We can adapt the sensors to detect any bacteria or molecule. The researchers behind the technology have such extensive knowledge that narrowing it down to just Listeria would waste expertise and potential, says André Persson.

- Take medtech, for example. We could make a significant difference for conditions like sepsis, where every minute counts. Our testing method enables rapid diagnoses that save lives.

Currently, the team behind LayerLogic is working on setting up a pilot production line. This new line enables production scaling. At the same time, they are applying for a demonstrator project, where they will manufacture, test, and validate the product together with customers and the rest of the value chain.

- In the best-case scenario, we will have a finished product ready for pilot projects by winter, says André Persson.

Chalmers Ventures Sees Significant Growth Potential
-
LayerLogic is a young and exciting company with the ambition to revolutionize an entire industry thanks to its unique graphene-based sensors. The company also stems from research at Chalmers University of Technology and is an excellent example of successful utilization from Chalmers' innovation system, says Evelina Wängberg, Pre-seed Investment Manager at Chalmers Ventures.

Although the applications for LayerLogic's technology are many, the first application, detecting Listeria for the food industry, is a large market with a high demand for an alternative solution to the current ones.

- But what we at Chalmers Ventures find truly interesting is that the technology platform can be used in a variety of different segments, significantly increasing the likelihood of success.

LayerLogic also fits well into Chalmers' strategy of effectively transferring research to society where it can be beneficial.

- The possibilities with the type of sensor LayerLogic offers are practically endless. Portable and immediate detection of viruses, bacteria, or molecules at a low cost enables better health, more cost-effective production, and a safer environment, which aligns perfectly with the type of company Chalmers Ventures wants to invest in.

Founders behind LayerLogic

Business development
André Persson, Mechanical Engineering and Production Engineer
Sebastian Samuelsson, Industrial Engineering and Management
Ebba Sandbecker, Industrial Management & Production Engineering

Science
Santosh Pandit, Senior Researcher in Systems Biology

André Persson, co-founder, LayerLogic AB, +46 (0) 708 49 95 77

Teach investor & venture builder

We have a unique setup that combines venture creation and tech investments within a single organization. This advantage enables us to identify new research and deep tech opportunities with both commercial and impact potential. All within Chalmers' entrepreneurial ecosystem.

We are experts in starting up companies based on advanced technology research in the best possible way. This process allows us to build our own high-quality deal flow in which we invest and become active owners.

Throughout the entire journey, we function as investors and venture builders until exit. Profits are reinvested through our evergreen model and allocated to Chalmers to support new, brilliant research.